Friday, October 21, 2011

Pentingnya food Diary!

Assalamualaikum ...
Saat ni korang mesti terkejut gorila kan bila tengok aku update .. Pergh , Dzul update blog la , sekarang dah macam raya , setahun sekali .
sorry banyak , bukan macam raya , setahun sekali , tapi macam jumlah hari aku pergi ke sekolah . Sekali dalam sebulan. huhu..

Harap korang faham sebab tahun ni aku ada perperiksaan yang lagi besar daripada , UPSR,PMR,SPM,Ujian Memandu, dan ujian alkohol . Jadi , aku konon sibuk STUDY .

Untuk yang masih nak beli buku www.taknakgemuk.com , sila sms 0123281801 untuk tempahan . Mengenai buku sila lihat post2 lepas atau pun di FB aku . Jgn bukak Myspace pulak , Myspace dah tua , dengar cerita dah nazak . huhu .

Sila lawat link ni atau tekan bar One To One Tutor di bahagian atas sebelah kiri orang untuk lihat program baru mengenai program One To One Tutor ! Program yg mana aku akan jadi tutor korang . ha , takut tak?


**********************************************************
Ok , hari ini aku nak cakap pasal diary . (cakap ? bukan tengah type ke)
Ingat tak waktu korang muda2 dulu aku ada bagi link untuk download food diary kan?
korang guna ke? tak kan?
SEBAB TU KORANG GAGAL ...
gagal tu tak bermaksud gagal dalam peperiksaan atau gagal dalam bercinta , tapi gagal dalam diet la weh .

Food diary tu sangat penting kalau korang nak pastikan korang sentiasa berada dalam track yang betul . bukan tracksuit tau .

Macam mana cara aku guna food diary? aku akan print banyak2 dan letak dalam fail . Ni contohnya .


Aku letak dalam satu fail . Aku print banyak2 untukn kegunaan masa depan . Percayalah , korang Confirm lebih stict dalam Diet .
Untuk yang malas nak tengok link download yang lama ,




********************************************************

Sekian , ingat , soalan sila letak di bahagian komen..selain drpd bahagian komen , aku akan berlagak merajuk dan tak jawab soalan korang..huhu...

Untuk sesiapa yg nak iklankan perniagaan , boleh la hubungi aku di dzfikri@gmail.com untuk berurusan.. jangan nak iklankan diri sudah la..

Jangan lupa lawat FANPAGE TAKNAKGEMUK...

Assalamualaikum.. =D

37 comments:

  1. serius terkejut.. ahahahahahah!!!! study hard sangat lah budak ni... hg x dapat result elok x tau lah....

    ReplyDelete
  2. gila kentang.. adakah aku bermimpi? setelah sekian lama aku menunggu blog ini diupdate.. akhirnya berhasil juga penantian ku ini. haha..


    *lagi best kalau dzul sendiri yg update..

    ReplyDelete
  3. Aisumi..
    =D huhu

    aisah..
    welcome..

    Bicikut..
    siot , perli habis ni...haha

    Anonumous..
    hard ke? rase soft je study ni...huhu

    Syahiroo..
    uih , aku la update ni...kalau admin lain update , dorang akan bagitawu...=D
    Mimpi jadi realiti kan? huhu

    ReplyDelete
  4. Dzul, akak nak tanye sket;

    dalam buku Dzul tulis carbs 1biji telur = 0.3gm (m/s 44) tapi tadi jap akak saje2 google, katanye 1biji = 0.6gm lak.. mana 1 yg betul ni, akk confuse.. huuu

    Carbohydrates in Eggs
    Item Net Carbs(g) Total Carbs(g)
    1 Egg White 0.3 0.3
    1 Egg Yolk 0.3 0.3
    1 Egg, whole 0.6 0.6


    try klik link ni eh..

    http://www.eddieoneverything.com/nutrition/carbs-in-eggs.php

    WANI, JB

    ReplyDelete
  5. salam...
    dzul or anyone yang tahu...
    during induction, sate boleh mkn tk???
    plzzzz......

    ReplyDelete
  6. salam , aeni cukup sebulan aq beratkins ni , bkesan la sey , 5kg turon , ciput tapi amat bmakne bagi diriku . hoho . and aq lebih berkeyakinan tinggi dgn tshirt2 yg dulu aq pakai mnyerlahkan keboncetan perotku , tp skang tidak lagy . cheit ! sonoksonok , tq yahh ! kelass kao jol .

    ReplyDelete
  7. errr, mimpi ker ni Dzul update? hehhehe..dah habis exam ker? updatelah selalu

    ReplyDelete
  8. sate bleh...kalau xde gule:) kuah kacang takleh...

    ReplyDelete
  9. Tlg jawab.... Kebiasaannya, saya ketandas setiap hari... Tp diet atkins hari ke 4 saya x g dh ... Saya ada amik pysillium husk tu dr hr pertama selepas mkn mlm... Ada silap ke? (Bukan buang yg kecik tp yg beso... Air 3 liter sehari)

    ReplyDelete
  10. sy dah complete 2 weeks induction tp trn 3 kg je.frust la,org lain leh trn lg bnyak dr tu huhu.mybe sb sy kurang minum air agaknye.

    ReplyDelete
  11. food diary memang penting untuk track rekod makanan kita.Dalam masa sama ia boleh kawal kita dari makan lebih

    ReplyDelete
  12. bulan lepas saye dah try n menjadi..6kg turun...tp bulan nih susah lak nak diet..asyik kantoi jekk...
    kalu hot dog jename RAMLE ok tak...sbb dia punya carb 1.6g utk satu ketul... kalu makan 3 ketul dah jadi 4.8g...ok tak???

    ReplyDelete
  13. dik dzul tolong! saya dh termakan roti canai sebiji bersama kopi secawan.. bagaimana nak menahan daripada memakan benda2 tersebut huhu.. naik balik da badan sejak da kawin ni huhu.. :(

    ReplyDelete
  14. dzul.mintak bantuan.akak suka mkn ayam brand mushroom(masak ngan bronkoli)..berapa carbs ni dik..nih fav akak ni..terima kasih.

    ReplyDelete
  15. salam..
    DZUUUULLLLLL.........

    time induction ni bole x mkn pedas..????
    pastu..sy ade letak serbuk paprika dlm mknn...
    bole x???

    ReplyDelete
  16. sgat suka makan buah buahan herm.. camno?leh x ngan diet neh dah start 6 ari....seksa jiwa tgok buah tpi x leh makan..

    ReplyDelete
  17. salam.. adik zul, tahniah krn berjaya menurunkan berat badan.. akak nk tanya, bawang, ikan bilis dan lada api boleh mkn x time induction? thanks yer..

    ReplyDelete
  18. salam...(saya ayu)

    dzul...akak dh 3 hr diet ni...mcm dlm buku tu ade ckp ksn smpingan nye..akak ade rs pening..mual..rs nk muntah je..lesu..mulut pn mcm rs xbest je mkn mcm xbape rs mcm org demam je lidah nye...tgh proses ketosis lah tu aeh?????????????

    ReplyDelete
  19. zul zul zul..
    aku da beli bku ko..hehehe..
    rse smgt gile bile bce..
    btw..besday kite same la..^^

    ReplyDelete
  20. Wani JB:
    Telur tu mmg berbeza carbs dia ikut jenis. tapi range dia acceptable la dlm atkins. cuma tolong elakkan yang telur grade tinggi la yg low cholestrol la yg Omega 3 suma tu. sbb yg tu selalunya carbs dia 2 kali ganda. kalo tak caya, gi Giant tgk kat nutrition fact telur NutriPlus tu.. komfem terkejut carbs dia tinggi

    Anonymous (October 24, 2011 8:04 PM):
    Sate tak bole sbb kandungan gula tinggi. Gula tinggi, carbs pon tinggi

    nardeeya:
    Takde silap, tapi air tolong banyakkan sikit lagi. 4-5 liter lagi cun

    Anonymous (November 1, 2011 12:56 AM):
    Ramly tu acceptable tapi takleh makan byk. saya pon kalo emergency makan sehari seketul je time induction. Paling best kalo bole dapat brand HoneyChick.. kat NSK ada jual... yg tu seketul 0.3g kalo tak silap saya

    harun:
    takde cara lain. kuatkan iman je. hahahaha.. actually mengikut pengalaman saya, makanan2 yg tinggi carbs ni buat kita craving / gian je. kalo tak makan rasa ok je.. tapi kalo dah start makan takleh nak benti. so 1 benda yg slalu motivate saya ialah ayat mcm ni... "dah 20 30 tahun aku hidup makan nasi (and benda2 lain yg high carbs), takkan setahun aku benti makan nasi pon tak bole hidup kot?"
    and... minum air byk2 utk hilangkan craving. sebulan sekali nak cheat bole je. jgn selalu hehehe.

    Anonymous (November 2, 2011 8:11 PM):
    tak silap saya carbs dia tinggi. cuba tgk nutrition fact kat tin dia tu

    Anonymous (November 9, 2011 2:38 AM):
    Makanan pedas actually bole tingkatkan metabolism badan kita.. lagi cepat kita burn fat. tapi kalo pedas sgt or kerap sgt pon tak elok utk kesihatan gak kan?

    Anonymous (November 9, 2011 6:12 AM):
    Buah takleh. kandungan gula tinggi.

    Anonymous (November 9, 2011 6:00 PM):
    bawang, ikan bilis n lada bole. tapi bawang tu control sikit sbb carbs dia bole tahan jugak.

    ReplyDelete
  21. adik zul, klu menyusu baby boleh tak ikut atkin diet ni...nak turun berat ni...berat sgt ni...kak wan

    ReplyDelete
  22. http://faktacantik.blogspot.com/

    Jom tengok blog saya

    ReplyDelete
  23. k ary nie start diet..tapiiii ttba bpa sy bwa g knduri kwen..x jdi la pla..wlhal tym bca blog nie smangat hbis nak diet..:(

    ReplyDelete
  24. nak bli buku katne... huhuhuu nak bli buku...

    ReplyDelete
  25. dik...mana ko...
    huhuh.akak tgh on diet ko ie..
    dulu akak berjaya tak sentuh 1 bln nasi..
    lepas tue, tia2 ngandung lak..wahahaha..
    la nie..nak wat balik diet nie..

    singgah ler blog akak..
    http://bebelancinta03.blogspot.com/

    ReplyDelete
  26. akk tgh berdiet skrg..sbb jenguk2 blog kau dik....mekasih share....tgh nk adjust table kt m/word utk my diary food...nk print sampai lebam...

    ReplyDelete
  27. Salam nak tanya....

    pernah terbaca yang air suam lagi better dari air mineral. Jadi tak boleh ke minum air mineral 4 gelas sebelum every meal?

    boleh tak makan cream cheese masa induction? (tak suka mayoo) hehe

    lg satu, takpe ke makan lauk sayur seperti bayam masak belacan? :D

    ReplyDelete
  28. dzul, nak tanye sket..
    akak da wat diet lam seminggu.. ade turun dlm 3 kg jugak la. bersyukur sgt.tapi dalam duk diet nih, akak jugak kantoi makan, contohnya kalau tgh masak, akak rase sket masakan tuh.. mcm tu dzul? sekarang akak tgh teruskan untuk minggun yg kedua lak.

    ReplyDelete
  29. selain drpd mayo..ade bnda laen x yg boleh gntikannye....siyes x suka mayo....plez...need ur help..

    ReplyDelete
  30. Wah berwajah baru. ohsem2.. dah wajah baru bile nk letak link blog akak dlm bloglist tepi tu?hahahah

    ReplyDelete
  31. Anonymous November 16, 2011 7:46 PM :
    - diet nih tak digalakkan untuk yang sedang menyusu anak .. maybe lepas nih ? : )

    ain shafirah :
    - hee .. try lagi .. : )

    Anonymous November 28, 2011 8:13 PM :
    - sile hubungi dzul kat fanpage taknakgemuk .. : )

    ♥ Ummu ♥ :
    - air suam memang elok .. tapi kalau dapat air room temperature pon ok .. cream cheese ok .. ayam masak belacan ok .. jangan hirup kuah dah lah .. : )

    Anonymous December 12, 2011 11:06 PM :
    - kalau setakat rase takpe kot .. ade rase sampai semamgkuk ?? heee

    Anonymous December 15, 2011 10:08 AM :
    - boleh tukar dengan cream cheese .. : )

    ~Anee Neena~

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum, tq dah download! berkeping2 .Hee

    ReplyDelete