Saturday, July 31, 2010

Diet di Asrama??



Assalamualaikum...

untuk sesiape yang baru masuk blog ni,tgk bab 1 dulu k?
sebab....untuk mengelakkan soalan berulang...dan untuk memastikan takde sape yang hentam aku sebelum usul perikse...
ade search button disebelah kiri..gunekan sebaik mungkin...

akhirnye aku cuti jugak..macam yang aku janjikan,aku nak story macam mane nak diet kalau dekat asrama,maklumlah,aku kan dah jadi sukarelawan bapak aku untuk masuk asrama...

aku tak online untuk 2 minggu,mnggu lepas aku cakap aim aku 2kg sminggu,tapi mintak maaf,berat turun 2kg je sebab minggu kedue aku tak diet langsung...ade masalah kat asrama aku yg menyebabkan mmg tak boleh diet n susa nak memilih makanan low carbs..kalau korang ade paper sinar smalam,ade cerite pasal 60 pelajar sekolah kene HISTERIA..

aku tak tawu sangat pasal histeria ni,mungkinkah isteri kepade yahya? nasib baik la bukan aku yg terjerit jerit tuh,kalau la aku yg kene,sumpah asrama kene tutup terus sebab kalau aku yg jerit,bangunan asrama konfirm roboh...

sebelum cerite pasal diet...THANK YOU sangat2 sebab aku sudah pun boleh cash out nuffnang aku...(tersipu2 sambil menaip..huhu)
sangat lah baik bende ni sebab aku baru je hilang rm50..so,amin..
tolong la tekan iklan aku lagi,mane tawu nanti ade rezeki,boleh beli domain name pulak an...


*********************************************************

ok la,macam mane sistem pemakanan kat asrama,
seriously,senang sangat nak gemuk kat asrama,
pagi makan,tgh hari mkn,ptg makan,malam makan,lewat malam makan...

bile malam pulak ade macam pasar borong,budak2 sume amek kesempatan bukak perniagaan choki2 dan lain2...(untk pengetahuan,1 choki2 carbs die 5g..tinggi)
memang mencabar..camne nak lawan nafsu?

senang je,tgk la gambar lame n pk la,aku nak ke jadi cam dulu..
macam mane dgn pemakanan aku?

Beakfast
-pagi mmg tak boleh makan kat dewan makan(dm) sebab sumenye high carbs..
jadi,aku tak makan kat dm n bile sampai kat sekolah,aku beli 3 ketul bebola tuh..anggaran carbs,3-5g untk 3 ketul...
aku bawak air kosong 1 botol besar..sebenarnye bukan lah air kosong,kalau air dah kosong,macam mane nak minum?(lawab bodoh) so,aku bawak air suam la...
sebelum rehat konfirm habis,so,kat koperasi aku beli lagi mineral yg tak sejuk...


Lunch
-makanan kat dm lauknye mmg siket..so,tyme rehat kat sekolah,aku beli ayam goreng kat kantin..melayang lagi rm1..
so,kat dm aku makan lauk yg ade...biasenye tgh ari ade ikan...masuk dorm,aku telan ayam yg aku beli pulak...kekadang mak aku mintak jiran aku yg duduk luar asrama anta kan ayam tok aku..(korang mesti kate aku ank manje)
-pasal lunch tuh,budak2 kat dm kate kalau tak amek nasi kene marah,so,aku amek nasi,n bagi kat budak2 yg memerlukan(budak2 yg badan macam takde khasiat)


Ptg
-mknn ptg kat dm sumenye kuih,mmg aku tak boleh nak amek..so,aku refill air je...

Dinner
-dinner selalunye ade lauk ayam...walaupun siket,dapat la jugak isi perut...
-plus,aku amek chewing gum...nak ilangkan lapar...

tuh la serbe siket diet aku kat asrama..susah betul nak maintain berat kat asrama...
ramai yg cite bile da masuk asrama berat naik berkilo kilo..mintak2 takde la jadi kat aku...

************************************************************

jangan lupe join fb taknakgemuk...

kalau nak fb aku,bace sampai habs blog aku dulu..nati korang jumpe la kat 1 post tuh..saje je nak trick korang bagi khatam sume bab...=D

yang dah kurus tuh,tahniah,korang tergolong dalam golongan org yg sedar diri..
promot la blog ni kat org2 yg korang rase susah nak beli baju raye nanti..=D


sekian...isnin ni aku ade tes,doakan aku dapat 4 flat..(lawak ke ape ni)


.

ni ade 1 gamba pas diet...





.

16 comments:

  1. salam,sifu,
    kalau dok asrama mesti ade ikan jacket kan, ;D
    good luck for your test!

    ReplyDelete
  2. Salam Dzul,
    enjoy happy momments duk asrama..rindu time mkn ikan jacket, telur terapung..hehe

    ReplyDelete
  3. all da best dude..ngehngeh...XD

    ReplyDelete
  4. i wanna kurus too...!!! lepas raya ada reunion sekolah lama... huhuhu!!!

    ReplyDelete
  5. aku akan cuba... tp tiap kali lunch, msti aku 'ter'amik nasi. huhu

    ReplyDelete
  6. dik, kalau nak buat cara ni..vitamin ape yg adik nak sajes kat akak.. akak da try dulu...mmg rasa nak pengsan.. kerja pun terbengkalai..so akak rasa akak kena amik supplement sampingan la kot? adik ada cadangan?

    ReplyDelete
  7. akakgebu,..
    brp lama awk try,..nak pengsan?
    yup,,mmg akan terasa keletihan, dan terjelepek hari ke2 or ke3,..ade org rasa pening2,..tp selepas tu,, u akan feel very energetic and cergas dr biasa,...thats how ketosis works,..with the condiction no cilok during the 2 weeks induction tuu,..strictly low carbs only.
    you will feel the different. so harm eat healthy, coz u lost naturally.

    any multivit will do,cam vitaton fr vitahealth..and sy ade amik flaxseed oil fr biolife, sbb rich of omega 3 & 6, essential fatty acid to promote health body, and livasil sekali, cuma astaxathin jer lum blum,..ni bagus utk pecah lemak. ;D

    ReplyDelete
  8. ***typo:

    no harm eat healthy, you will loss naturally.
    ok , chaiyok! chaiyok!
    obesiti sifar utk semua!

    ReplyDelete
  9. ape fungsi vitamin2 tu ya? n brape harganya? :p

    ReplyDelete
  10. dear dzul..
    thanks sbb sdar x sdar dkat 2bln gak xsntuh ns sgt,kdg2 je mkn,tp msuk suapan ke 3-4 dh rasa knyang sbb ratah lauk dl (^_^)
    ketosis myb agak out la kot tp amazing nyer dkat 7-8kg gak dh out n skrg maintain xnaik2 lg..
    x-student pn kata,puan dh kurus la,pipi dh hilang..hihihi..
    sukeeee...
    nway,dh try wat diet ni time puasa,rasanya xda kperluan pn nk mnum air manis or mkn ns or kueh2 sbb diet mcm biasa je pn dh knyang..

    ReplyDelete
  11. hai2..sape2 boleh tolong jawab x??
    boleh x minum air kosong sejuk?? ape kesan dye??

    ReplyDelete
  12. air kosong sejuk? maksudnyer air dari peti ais ker,...hrmm, better amik air jarang or air suam.

    ReplyDelete
  13. Salam Dzul, akak ni kije penyelia asrama so selalu gak mkn lauk n sayur kat dm for lunch.. cuma klu lauk kari2 n santan2 akak x amik le...kebetulan lak masakan nya sedap2... tergoda hehehe... setakat ni diet akak ok lagi... cuma berat lambat skit turun, xpe janji turun jgn naik...-rossa

    ReplyDelete
  14. salam...akk klu telur saje mmnag x jalan...akk mesti campur telur,mayonis,tuna(carbo 0)letak pepper skit....pagi,thari,dan malam...mengantikan nasi.,,lauk nye mkn bsama sayur dan ayam atau ikan,,apa pendapat dzul akk pye pmakanan,,,,tq

    ReplyDelete
  15. akk ikut diet dzul da sebulan lebih...dr seluar size 36,,,sekarang da 33,tu pun dah londeh,,nak masuk 32,,da siap beli size 31...(exsited tuuu)
    tekak akk ni mcm da biase x jamah nasi...ape pun kene kuat semangat tu(da penat hidup kene jeling n perli).....

    ReplyDelete