Tuesday, November 23, 2010

Soalan Tertunggak Minggu Ini

Assalamualaikum...

untuk sesiape yang baru masuk blog ni,tgk bab 1 dulu k?
sebab....untuk mengelakkan soalan berulang...
ade search button disebelah kiri..gunekan sebaik mungkin...please3...bace la sampai habis dulu k...


*************************************

Sori sebab aku dah lame tak update...
bukan tak nak update,aku kene tunggu soalan ade dulu baru update..soalan takde,pastu korang suruh update,susa la,takkan nak aku cerite pasal salasilah keluarge pulak kan?

so,tunggu punye tunggu,last2 bertimbun soalan...
(pengajaran:jangan tangguh keje)

So,soalan tertunggak minggu ini adelah.....
sebelum tu kite lihat dahulu hadiah untuk pemenang soalan tertunggak minggu ini..
(INGAT REALITY SHOW KE?)

********************************************

Soalan..

cintahatiperempuan said...

hurm,dzul..juz nak tanya..saya sdg try buat diet nih..but totally follow its hard..owg try tolak nasi dulu..then next week nak try totally no carbo..owg mmg kuat minum air kosong suam...tapi mak cakap,ko diet byk minum air patut berat xtrn..sbb dh jadi lemak air..betul ke erk...

Jawapan..

yup,org selalu cakap,,ko gemuk air ni...bumi ni 2/3 air,so,bumi gemuk la? patut la bulat..huhu..
Sebenarnye camni..tak wujud gemuk air...kenape? Bile ade air berlebihan,kite kencing la..senang kan,ade air,buang air...
Dzul,Kenape penting sgt minum air banyak? ko ke yang bayar bil kitorang?
tak2,macam ni,air ni nutrition die 0...kecuali la air mineral...jadi,bile kite minum air,takde carbs,takde lemak,semua takde..kecuali air yang manis la kan..plus,minum air ni boleh tolong untuk tingkatkan pembakaran kalori..just tambahan untuk mudah bakar lemak..


Soalan...


Apok said... dzul, kalau buat diet ni mmg kompom akn kena sakit perut (means protin berlebihan menyebabkn asid) betul ke? sbb aku n kwn aku buat akn rasa bisa2 sket kt perut....itu je soklan aku.

Jawapan..

Mamat ni dah pegang rekod org paling banyak bagi soalan...tapi sebab ko dah kasi aku link download movie,semua aku jawab bro,,,=D
Aku tak pernah kene lagi macam ni,dan takde lagi org report pasal ni..Aku cari dekat website atkins pun tak jumpe,,
mungkin jugak ni tande2 badan ko dah lalui ketosis sebab ko cakap kat aku baru 5 hari ko buat ketosis...
teruskan dan kalau jadi lagi...terus consult doktor...mungkin badan ko tak sesuai untuk diet ni...

Soalan..
Kerja Kosong said...

bro kalau sos black pepper utk chicken chop tu bape carbs? bleh mkn ke x?

Jawapan

Walaupun name ko pelik,aku tetap jawab..huhu..
biasenye sos black pepper carbs die memang tinggi..tambah2 lagi kalau yang orang buat sendiri..
untuk yang botol pulak,ade yang carbs rendah,ade yang carbs tinggi..kalau carbs untuk per serving die kurang drpd 1.5g,elok sangat..kalau sampai 4g untuk per serving,meaning untuk sesudu,,jangan ambil langsung...Nanti aku update jenis sos yang low carb tuh ok..



***********************************************

Soalan yang lain2 aku jawab dekat bahagian komen...

Jangan lupe tgk post yang berikutnye nanti sebab nanti aku akan update pasal mitos yang orang ramai selalu sangat risau.." diet atkins nanti cholestrol dalam badan naik"...


Ingat,lose weight naturally..jangan amek ubat2...buat bazir duit je..baik gune duit tuh untuk sewa ruang iklan kat sini...(menyempat)


Untuk nak tahu bile mase aku update n so on,LIKE la Fanpage facebook taknakgemuk ok...
Nak fb aku? khatamkan blog ni dan korang akan jumpe=)


Sekian...


.

44 comments:

  1. yeahh ..
    jom snggah blog jwab soalan .

    ReplyDelete
  2. rasenye nk tnye lg ...
    sejak dok umah ni ..
    diet hancus la ..
    just bleyh elak nasi , ais , n air manis2 je ..

    yg xbleyh elak ..
    mkan lauk berkuahhhh...susu(wajib mnum di rumah)..
    aaa..kadang2 mak2 ni suke wat puding..kang x makan trase..nnt mereka akn ckp cngini(rase la sikit, x luak pun diet tu). paham2 la yer org tue ni...kang mnjwab dose plak ..

    mak2 juge suke buat kek..(sesape mkn kek mak2 sy, konfem, mkn skali, nk berkali2). s0, sy akn rase kek nye dlm size 2x6 cm..

    hurm..len2..cm keropok lekor..
    sjak duduk rumah ni juge sy mnjadi seoran tukang masak kpada keluarga..
    s0 knelah rase masakan tu bukan?
    xkan nak kasi family sy diet juga .. x sesuai la untuk adik2 yg nk membesar..(ekteli, yg len sume kcik, sy dan ayah je beso). ayah sy kate, mmg sejak kecil rangke besa..
    its ok..rangke beso xpe..ni yg len pon cm membeso juge..x ke naye..

    s0...pe pendapat adik dzul???

    ReplyDelete
  3. ayam goreng,ikan goreng okay x utk diet atkins ni?

    -crash-

    ReplyDelete
  4. saye nk tanye..kalau saye ni jenis yang bersukan..tiap2 hari saya exercise dalam setengah jam sehari..boley x kalao saye bykkan carbs dlm menu harian saye..maybe 30g-40g?

    hannah

    ReplyDelete
  5. zul aku nk tanya , aku dh start diet ni kira2 sebulan lepas la lepas dpt tau blog ni. ok la dh turun 5kg. tp masalah di sini, lepas je 5kg turun, dh 2 3 minggu statik xnk turun dah,padahal semua aku ikut. apsal eh? aku dh la ada 5kg lg nk turun..

    ReplyDelete
  6. aku org baru kat sini..br 3 hari lps stat diet ni.semoga berjaya insyaALLAH..
    tp nk tnya 1 je kat sini,tang sayur?
    cmne yg dibenarkan?
    kalau gorang,bukan ke buh gula,garam sume,bwg puteh lagi...
    kalau sup,bwg puteh gk kena ada..

    ReplyDelete
  7. haha TQ bro jawab soklan aku... yg kerja kosong tu pon aku.. aku pelbagaikn nick aku supaya org x boring tgk nama aku..hahaha... aku sedang menanti ko update jenis2 sos yg boleh diambil dlm induction ni.. pasal kes perut bisa tu maybe kandungan asid berlebihan kot..aku ada baca post ko sblm ni mengatakan kena amik anti acid kalau jd mcmni kan?

    yg beznya skrg tekanan darah aku semakin cantek dan cun melecun ibarat wajah diana danielle!

    ReplyDelete
  8. despyan,

    elakkan menumis bawang sbb bwg ni high carbs, yg low carbs cuma kartunis bawang je >:D~

    aku buat sayur pon tumis letak ikan bilis je, x letak bwg.. sayur pon goreng letak air sket je baru fresh sayur tu.. jgn letak gula dan garam sket je xpe..

    ReplyDelete
  9. hai sume..
    nk mintak pendapat..
    dh start atkins ni dalam 5 hari..
    alhamdulillah laa..
    nampak perubahan..

    ni pemakanan sy....

    breakfast= 1telur + 1 sosej (sosej jer yg der kt umah)
    lunch=(lauk pe yg de)2-3 ketul ayam gorg@sup /daging /ikan goreng
    dinner= 1 telur goreng
    air dalam 6-7gelas

    nak tanyer ok x ni?
    ke sikit sangat/ banyak sangat?
    sbb kalu sket takut plak rate of metabolism jatuh...

    n lately rase sgt lesu n bibir kering even minum air smpai rase nk muntah...

    ReplyDelete
  10. ladyship,
    puding,kek,kopok lekor,sume high carbs tuh...
    plus susu,lagi la tinggi carbs...
    bole hancur diet macam tuh...huhu...
    (seriusly)

    ReplyDelete
  11. Anon 7;46am
    Uish..kurang sangat tuh makanan..tuh yang lemah tuh..please increasekan makanan untuk breakfast,lunch,n dinner...
    jangan makan sikit macam tuh..nanti sakit kang..pastu metabolisme boleh turun..sikit makan,siikit metabolisme tau..=D

    ReplyDelete
  12. ilyannur..
    tengok sini..
    http://taknakgemuk.blogspot.com/2010/04/fapage-facebook-taknakgemuk.html

    ReplyDelete
  13. okay x pemakanan saye ni?
    breakfast - air suam byk (ni kes bangun pkul 1 tgh hari)
    lunch - ayam n ikan goreng
    dinner - telur bungkus n kailan ikan masin

    saye minum air 10 gelas sehari..


    hannah

    ReplyDelete
  14. Anony,

    x ok sbb kurg mkn.. breakfast pn x cukup. klu spesis bangun lewat ni kira bangun tu lh waktu break anda. lunch plak buat la 3 jam selepas tu ke n diikuti dinner tp dinner make sure x lebih jam 8 or 9 la ye..

    ReplyDelete
  15. dzul,cmne plak ngn rempah?mean kalau ayam/ikan goreng berempah.ok ke x ok?

    ReplyDelete
  16. despyan,

    rempah ratus yg original xpe, elakkan perasa tiruan ok. ayam/ikan goreng rempah xpe asalkan xde tepung,perasa tiruan,gula dan semesra dgnnya.

    P/S: aku ada baca dlm satu website tu sumbernya dr atkins mengatakan MIHUN paling rendah carbs dlm kluarga nasi ni iaitu sepinggan mihun bersamaan 10g carbs.

    ReplyDelete
  17. ok tq pok..ko ni cm assistant dzul plak.bape ek dia byr ko sbulan?
    haha

    ReplyDelete
  18. bro, aku nk tanya tentang brand2 mayonis/sosej/burger yg boleh di makan semasa buat diet nie.

    aku dgr2 Brand Farm's Best sesuai untuk diet nie betul ke?

    -jojo-

    ReplyDelete
  19. mmg hancur pon .. tp nseb bek berat x nek ..
    just cenggitu je ..

    ReplyDelete
  20. despyan,

    dia bayar aku 1k utk 1 soalan >:)

    Anony,

    mayonis = kraft, kimball
    sosej = ramli (4 - 5 ketul shj sehari)
    burger = first pride yg daging tu..

    ReplyDelete
  21. Nak tanya,

    darabif kan junior beef burger dia carb 6.2g per serving. Ok x makan, katakan aku amik 1 keping sehari? balance 13.8g tu lain2 foodlah. Bukan apa, risau sedap2 makan padahal x bagus utk diet aku,

    Yang brand farm best tu ok ke? Dzul kata jangan makan processed food - sosej etc. Mesti smua produk ni ada tepung. Tlg ya recommendkan aku brand yg sesuai.

    Tqvm!

    -fiz

    ReplyDelete
  22. cop nk tnya,pe mksud dzul ckp kena minum air suam/masak 5 gelas (at least) b4 makan.aku musykil,ada jarak masa ke lps minum tu baru makan?mean,kena minum stgh jam/15 minit/watever,then baru stat makan..?ke boley je lps minum air 5 gelas tuh,terus boley telan makanan?

    ReplyDelete
  23. Anony,

    kalau boleh elakkan tp kalau x boleh amik la hotdog brand ramli... per serving baru 1.6g carbs dia.. burger skrg tinggi la.. mcm 6.2g tu mkn kenyang ke?

    despyan,

    means sblm ko amik meal ko tu minum air dulu then baru mkn, sure ko akan rasa kenyang..kalau nk wait 15min pn bleh tp mcm aku ni sblm mkn aku minum then terus bedal...

    p/s: pg td melantak bihun goreng lembab ngn milo, tghari nasi+kari daging+sotong sambal+nescafe ais. jadi diet atkins aku arini lingkup >,<

    ReplyDelete
  24. APOK= XPERNAH NK JWB SOALAN AKU . lalala

    ReplyDelete
  25. salam dzul.. thanks atas semua info psl atkins diet ni.. akak dah start berdiet hari ni selapas terjumpe blog dzul 3 hari yg lalu..
    semangat berkobar kobar ni...mmm...akak nak mintak izin copy gambar dzul before n after nak letak kat blog akak, sebagai pembakar semangat n sumber inspirasi..kiki... thanks byk3 ye dik dzul..:)

    ReplyDelete
  26. ladyship, ada soklan ke??? nmpk mcm dh dijawab dzul je kn? hhehehe

    ReplyDelete
  27. tahniah sbb dapat kuruskan badan. tQ sbb follow blog iema. budak smd kannn ?

    ReplyDelete
  28. ai,mlm ni mcm makan terlalu byk la plak..
    2 ketul ayam goreng sederhana besar + 2 ekor ikan selar goreng + salad + mayonis..
    ke da ok tu kwn2?
    mintak tunjuk ajar sikit.
    hehe

    ReplyDelete
  29. despyan and dzul .. td sy ke klinik .. cekap2 sikit .. ten, sy ckp la kt doktor yg sy pning2 .. ok, doktor pon soh ambil darah, ten resultnye, haemoglobin rendah, means, tekanan darah rendah la .. means, kurang gula dlm badan .. tp, sperti yg sy beri tahu dzul b4, sy kan ade trkantoi diet ni , mkn puding la .. bla3 .. n susu mmg x penah tngal .. so , npe mnde cni trjadi lg yer ?

    ReplyDelete
  30. hari pertama start diet ni bermacam2 pulak dugaan yang datang. nak tanya lah dzul klau

    BF = 2 bijik telur + mayonis
    T/hari = 2 Bijik telur + mayonis + sayur
    Dinner = 2 bijik telur + mayonis

    air 2 liter

    ok ke? klu makan telur sepanjang diet ni tak ada masalah ke?

    ReplyDelete
  31. bro, klu org yg berat2 cecah 140kg tu logic la kan nak turun smpai 40-50kg. tapi kalau berat 80-90kg camtu, xlogic la plak nak turun smpai 50kg kan. dah tinggal lagi 30kg je badan,jadi jerangkung plak nnt kan haha.
    Mcm sy ni berat 90kg, diet punya diet, 3 minggu awal tu berat turun jadi 80kg camtu,then utk 3 minggu berikutnya dah stop penurunan. & skrg pon still lg maintain 80kg. padahal dah sebulan lebih makan benda sama je, tetap ikut diet atkins. & BMI masih lagi x balance. sepatutnya berat sy turun smpai 60kg baru dikira balanced. logic x utk berat badan cam sy ni nak turun sehingga 30-40kg? supaya smpai target 60kg tu? & ambik masa brapa lama lagi??
    -AM

    ReplyDelete
  32. Ladyship..
    yeke...macam sy ni dah dekat setahun tak minum air manis stil darah ok..
    dan kalau low blood pressure tyme atkins memang very2 rare...biasenye hanye terjadi untuk minggu pertame...dah lame ke macam ni?

    ReplyDelete
  33. puteri..
    banyaknye telur...xde masalah...tapi lagi elok banyak kan variety makanan..contohnye ayam plus telur or telur plus hotdog...
    jangan lupe multivitamin...

    ur menu...APPROVED! =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. multivitamin 2 kne ambik jgak ke?

      Delete
  34. despyan...
    ok da tuh makan camtuh..tapi dinner tuh amek pukul berape?
    pasal air tuh aku mmg wat camtu..pas minum terus makan..tapi sebelum minum bace doa dulu la..

    ReplyDelete
  35. Anon..
    yup,aku pun gune brand farm's best

    ReplyDelete
  36. apok..
    agak la 1k,dalam bentuk rupiah pun belum tentu aku boleh bayar...huhu...
    pasal mihun tuh aku pun ingt 100g sepinggan..tapi sebenarnye x..=(
    carbs mihun tinggi..x caye tgk packing die...

    ReplyDelete
  37. hannah..
    xpe,ade kes macam sorang budak tuh,lepas subuh die tido bangun kol 3ptg..so,3ptg tuh la breakfast die..(malu nak ngaku diri sendiri..huhu

    ReplyDelete
  38. dzul ..
    xtw la da lme ke x ..
    bru cek smlm ..
    tp b4 ni mmg pnah rse pning2 cm tu ..
    bahkan lg pning drpde smlm ...
    dah sbulan ..

    ReplyDelete
  39. ape pndpt dzul ?
    wat should i do .

    ReplyDelete
  40. aku amik dinner ikut nasihat ko la dzul.b4 8.hehe..
    ok toche2 sifu..nt de pertanyaan aku tnya lagi..

    p/s:skang musim org kenduri kawin.terliur tgk ayam pedas,percik...slrrrpp....huhu T_T

    ReplyDelete
  41. hahaha yolah...

    huyyo tinggi eh? xpe nnt aku check, TQ bro...

    jenama Farm best tu utk buger ayam ke daging?

    ReplyDelete
  42. diwajibkan mkan multivitamin ke dlm diet nie???
    n time bl nk mkn???

    ReplyDelete