Sunday, April 10, 2011

jawab soalan sikit... n sedikit pasal gathering..


Assalamualaikum..

Perhatian kepada semua follower taknakgemuk dan pengguna jalan raya . Sila baca daripada bab 1 supaya anda semua tahu ape kejadahnya diet ini . Ini bertujuan untuk mengelakkan sebarang soalan yang berulang . Soalan berulang kemungkinan tidak akan dijawab akibat ... entah , aku pun tak tahu .. jadi , baca je dari mula dan berhati hati di jalan raya ok ?

Setiap maklumat yang aku dapat pada peringkat awal mungkin tidak lengkap , jadi , ada kalanya bila aku baru sedar daripada angan yang aku ni tersilap , baru la aku mengaku aku bodoh dan membetulkan kesilapan yang ada . sebab tu kena selalu Usharrr blog ni ye ? uit ..jangan doa aku jadi bodoh , mampus aku dalam exam nanti ...


****************************

Ok , first jangan pelik la aku tak upload video kali ni sebab video dijangka akan keluar pd hari rabu .. kenapa ? sebab aku nak update sekali pasal gathering taknakgemuk.com yg baru berlangsung tadi..

2 words , SANGAT BEST

perjumpaan ni telah ditaja oleh akak ameena drpd ameena boutique .. thanks sesangat , lau takde penaja , terpaksa la aku jual putu mayam nak biaya gathering ni..

Berkenaan gathering , nanti aku akan update dalam video , korang diharap menjadi sangat jeles sebab sape yang datang tadi dapat special gift drpd aku , mmg kat tempat lain takleh dapat punye..tak caya gila danau kota tanya ade ke tak..huhu...

********************************

yg penting aku nak jawab soalan ! kalau aku tak jawab soalan , takkan korang tanye korang jawab ? kuang3 , lawak bodoh muncul..huhu..

soalan first...

Anonymous said...

Salam... saya nak tanya... untuk 1st week... berat saya turun 5 kg.. tapi untuk week seterusnya statik... tiada penurunan... adakah berat saya tak kan turun lagi selepas ini?

Jawapan...

aku ade jawab dah pasal ni , tak baca ek ? aip , babab pakai kulit durian baru tahu..huhu..jawapan ade kat sini.ye... KLIK

Soalan..

Anonymous said...

Adakah tak digalakkan makan sosej untuk atkins ni?

Jawapan..

Ada 4 brand sosej yg low carbs yg aku jume..bukan jumpa , tapi beli okeh ?
-honey chicks - 0.3 sebatang
-farm's gold - 1g sebatang
-emborg - hampir 1g sebatang
-ramly - 1.7g sebatang


Soalan..

Firdaus... said...

assalamualaikum bro...ha!!! gua nak tanye sket nih...gua dah kurang 20kg dlm mase 2 bulan...sekarang berat gua dalam 75kg...tapi masaalahnya, gua punya lilit badan x berkurang...bertambah lagi masaalah gua nih, gua ade 1 'ketumbuhan' yang di panggil "man's boobs" (sumpah gua malu dowh)hahaha...
macam mane nak kurangkan ukur lilit badan gua dan juga nak hilangkan "ketumbuhan" gua nih? dah mcm2 care dah cube...
tolong gua bro...

Jawapan..

Nanti akan ku ajr cara nak hilangkan masalah ni .. tunggu ye ,,, sediakan dulu ayam hutan seekor dgn pulut kuning..huhu..nanti aku akan ajar exercise untk prob ni..

Soalan

Anonymous said...

hiadik zul,
leh terangkn x lebih detail tentang insulin yg bhubungkait ngn atkins ni?
agak2 berapa gram carb yg boleh menaikkn kadar insulin tu ye?
klu setakat minum air manis pagi2 dlm 2-3g carbs mengganu x, campur yg lelain tu mmg under 20g/day

Jawapan..

yup , sy eblum pernah cerite lagi pasal insulin spike..yg nyata , memang kita nak elakkan insulin spike..sebab tu takleh lelangsung minum air manis..nanti sy akan buat 1 bab pasal insulin ok..?

Soalan..

SCHAKEYRA said...

salam, sibuk nak tanya gak...
1. ok, akak sgt fall in love dengan tembikai, so boleh tak akak amik sket, tp tetapkan jugak pemakanan per day less than 20carbs??

2. what if akak amik, ayam ker ikan masak merah ker kicap ker, tak basuh pon.. tapi tak amek kuah.. kire takat kuah2 yang melekat jer kat ikan atau ayam tu???

Jawapan..

1.tembikai carbs sgt tinggi! lari drpd tembikai! huhu

2.ha , tak baca bab kuah ? klik sini

Soalan..

review menu

bfast : telur goreng 1 - 2 bijik + tuna/sardin/cheese

lunch : ayam goreng kfc/mcd buang kulit huhu... tak sedap... nnti nak kena cari ayam goreng kunyit (kedai jauh...huhu)

malam : kepak ayam blck pepper 2 - 3 ketul + sup/tomyam ayam + udang + sayur

pagi/malam : minum jus monavie 20ml (terpakse..)

Jawapan..
Menu dah ok..tapi apahal jus tu ? kenape perlu ? nak tawu..=D

Good luck ngan diet ek..




Setakat ni dulu ye aku jawab soalan ...boleh? tak boleh ? eh2 , cam blog korang pulak..huhu...

*************************************
Hamek ni sedikit gambar gathering tadi nak buat korang jelez teramat...=D


dari kiri belakang..hasreen ,kak sue , asni
kiri depan ... kak myzatul , kak myoliza , syazana , DZUL yg baik ati..haha

Yang sebelah kanan aku tu kak sue yg telah buat kek yg sgt moist sempena birthday aku yg akan dtg..=D


Belah kiri kek drpd kak sue , belah kanan drpd kak sue cipot ..thanks sesangat...

nanti aku update lagi pasal ni dalam video...


**********************************************************
Jangan lupa lawat penaja..Ameena Boutique
Sesiape lagi yang nak menaja taknakgemuk.com , hantar emel ke dzfikri@gmail.com

Soalan2 yang korang tanya dalam post yang lepas , kejap lagi aku jawab dalam post tu ok ?

Ok , nanti bagi la apa2 soalan ok..tapi jangan la tanya soalan " mana keluar dulu , ayam atau telur" . Tu soalan untuk yang dah lama tak makan ... Kaki , tangan , kasut ...

Ok , stakat ni je , jangan lupa klik apa-apa yang berunsur iklan dalam ni ok ? setiap bantuan anda amat dihargai .. atau pun ,,, tolong la klik , aku merayu ni...huhu..

Letak link blog korang dekat bahagian komen dan kita akan exchange link ok ? taknak ? taknak sudah .. Merajuk .. ~...~

Sekian...Assalamualaikum..



.

28 comments:

  1. dzul, jawab pasal jus:

    1) saya dh dipaksa beli jus tu katanya baik utk kulit, harganya rm100 wo...utk minum 2mgu lebih
    2) jus tu sekali sy minum 20ml (1 cap) carbs = 2.66g, kena minum pagi dan malam
    3) setelah minum ade la kesan2 proses ke arah kecantikan pd kulit wajah hehe...dsamping kesihatan rasa bertambah baik...

    tu je antara sebab musabab jus tu... yey! menu dah approve cantek! bole la sy teruskan dgn fav menu sy tu... thanks dzul

    ReplyDelete
  2. zul, xsabar ni nk tau excercise nk hilangkn "ketumbuhan" 2..ko updated cpt2 cket eaaa..da mslh yg sme gak..huhuhu

    ReplyDelete
  3. kih3.. tenks jawab soalan.. jangan ar babab ngan kulit durian.... sebenarnya mmg ada baca bab tu... tapi tu ar.. nak jugak tanya soalan ni.. haha... pasni kalau ada org lain tanya soalan camni.. babab dia pulak ngan kulit durian.. huhu...

    ReplyDelete
  4. macam mana nak kecilkan peha dengan kadar segera?
    dah sebulan buat atkins.. tapi perubahan tak nampak pada peha. yang lain OK.

    ReplyDelete
  5. nak tanya sket...awak bagi plan pemakanan untuk breakfast, lunch n dinner je, kan? tapi antara waktu tengah2 tu, apa ye makanan2 ringan yang boleh kite makan? kalau breakfast kul 7.30, then lunch kul 12.30, sebak jugak nak minum air kosong je sepanjang 5 jam tu...cam selalu org cakap makan buah, kan? tapi diet ni tak bagi makan buah.so, boleh makan apa ek? takkan kul 10 pagi nak makan ayam goreng pulak..mau ngamuk bos lalu tepi meja karang :D

    ReplyDelete
  6. ANON,..
    klau nak kecik peha buat laah exercise,sambil baring gerakkan 2 kaki cam kayuhan basikal or swimming,or pi jogging kardio yg paling senang.pasti membantu.
    bila diet & cara makan awk dah leh kontrol,..kena lah plus with workout,...insyaallah,u will get ur healthy weight.eat healthy,u will loss naturally.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak myoliza...diet atkin ni kena senaman x?? sy da buat dlm 5 hr...ada la trn dlm 1kg lebih....any advice x? sbb sy tgk org len cm cepat je trn..sy tkt plan diet sy ni slh n syok sndr..hehe

      Delete
  7. anon,.bila u dh makan 3x sehari secukupnya per serving for each meal, u takkan rasa lapar.sbb protein mengenyangkan.tp klau lapar jugk leh laa amik snack,cheese ke, or amik telor rebus.tp kalau awk mkn secukupnya,takkan lapar laa,.and jgn lupa minum air byk2 atleast 16gelas sehari.

    ReplyDelete
  8. acaprazali..dzul, berat aq skunk 100++kg. aq nk trunkan berat smpi jadi 50kg. ketinggian aq plak lebih kurang tggi kau jugak. tp tinggi ckit kot. boleh ke? ataupun kite patut set kan berat idaman based on BMI? so far, aq xstart ape2 diet lg, tp nak sgt kurus smpi jd tension. bile tension aq jadi benci kt nasi n lauk je. so, aq minum milo sahaje stiap hari untuk bf, lunch, dinner. lepas bace bab2 sebelum, sah2 ape yg aq mkn xbagus untuk diet atkins ni. so, aq ade rangke satu diet menu yang belum digunakan pakai. sbb xtw nk mule cemane. hahaha. plus, xde support la, sorg2 je, so xde smangt.

    ni menu diet yg aq belum cube..

    sarapan :
    duakeping roti sapu tuna + minum aer dengan byk.

    lunch :
    subway sandwiches + minum aer dengan banyak

    dinner :
    *same mcm menu sarapan.

    then, exercise lepas subuh smpi kul 9am (berjalan2, berlari2 anak, joget xtentu hala sikit)

    exercise petang, dr kul 5 smpi 7pm.
    p/s : tp xbuat pun lg. menu ni da lame buat. hohoh. nk start disiplin pun ssh, cemane nk disiplin. hehe

    oke x menu tu?

    acap razali

    ReplyDelete
  9. acap razali,...your menu totally failed.
    sila baca balik bab 1,apa yg boleh dimakan & x boleh dimakan. and perlu diingat to lose weight is no a one day journey!

    boleh tiru, menu diet akak, if tak der idea.yg penting awk makan apa yg boleh utk phase 1,phase2,..for beginner pls complete 2weeks induction,...ni sebenarnya mcm overhaul badan kita dr terus dijajah oleh lemak.ok

    chaiyok! chaiyok! sila beri masa kpd diri anda untuk cuba diet ni,...dzul dah berjaya,...akak pun berjaya, ACAPRAZALI, pasti boleh,..yg penting ilmu kena ada dan paham mcm mana atkins dapt membantu anda semua.

    good luck.

    ReplyDelete
  10. ORANG YG INGIN BERJAYA TAKKAN MENCARI SERIBU ALASAN, DAN MELIHAT SAHAJA ORANG YG TELAH BERJAYA.

    DO IT TODAY.

    ANDA BUAT ANDA DAPAT.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  12. la..adalak jual herbalife kat sini.. tempeleng kang..dah la org tgh amalkan diet tanpa kuar duit banyak kat sni.. herbalife,,, GO AWAY!!! :P

    ReplyDelete
  13. kak myoliza :

    tenkiu for d saranan. tu lah saye rse pun xkene jgk menu tu. sbb ade roti kan. anyway, mmg susah nk start. sgt x bedisiplin sy bab makan. mcm hantu lapar. haha. tp demi kesihatan jangka masa panjang dan ingin kelihatan kurus sye mesti untuk disiplin. thx for d support eh kak. actually nk diet ni ramai2 baru semangat. kalu sorg2 malas la. haha. nt sye survey menu akk, sy cube ikut eh. tenkiu so much.

    acap razali =)

    ReplyDelete
  14. hi dik zul & myoliza
    just nk tnye..betul ke lemang rendah carb
    (info drp cekodok.com by kevin zahri)
    ada apa2 info x....tq

    ReplyDelete
  15. anon,..awk rasa,,,? jom kita pikir sejenak logik akal,..pecah otak sama2,antara bahan2 utk lemang;

    beras pulut,santan,garam sikit...hrmmm,klau mkn hari2 x sesuai kot,..klau sebatang mau beratus carbs dia,..if 1/2 inci or 1 inci lemang,,,dimaafkan, tu pun jika kita dh masuk phase 3 0r 4.betul tak..?

    compliments utk diri sendiri,..tu pun musim raya laa kan,baru ade lemang. ;D

    ReplyDelete
  16. Hi kak n zul..

    Ni... Skrg ni da kompius yg sy ni kt phase bpe... Sbb skrg ni kn skola... So, bile time blik dr skola.. Tup2 prot jd lpar.. Lbih2 lg ble mama msk sdap2... X leh kntrol.. Btw... Nsi amik dlm 2-3 sduk je... Len2 mkn lauk...

    Sy mkn cm ni la start skola taon ni... Btw.. Sy da brjaye dgn jayenye kurgkan brat dr 80kg -65kg..!!! Woohooo..!! Berjaye....

    Em.. Nk tnye.. td sy timbang... Brat sy jd 63kg.. Knp jd cm tu ek? Sy rse pelik sgt2... Sbb sy lgsung x diet...

    Pastu... Abg zul n kak liza... Ap yg perlu sy wt lg utk dpt my dream weight.. Iaitu 56kg? Skit je kn... Dlm 5-6kg lg... Please... Help me k...

    ReplyDelete
  17. Em... Nk tmbh skit... Sy wt diet ni btol2 mse cuti skola taon lps... Tu yg jd cm tu... Hohoho

    ReplyDelete
  18. hai sume...smngt smkin membara ble tiap kli bukak blog ni..blog ni je sume sme problem n leh share..sy da ikut diet ni almost 3 weeks.alhmdulilah dr 81kg skrg jd 76kg..ble da dpt berat mcm nie,lg la brtambah yakin leh wat..korg, jom wat sungguh2 k..! obesiti sifar..hehe

    ReplyDelete
  19. Alhamdulillah, almost 3 weeks dah hilang 8.5 kg.itu baru 17 peratus hilang , ada lagi 83 peratus...chaiyokk222....

    ReplyDelete
  20. cik spiritgirl & anon

    join laa taknakgemuk diet group difacebook,
    boleh antar permohonan anda kpd dzfikri@gmail.com,
    jom sama2 berdiet, diet musim kedua,,sudah bermula,now day5 till 25/06/2011.

    chaiyok!chaiyok! obesiti sifar utk semua.gd luck.

    ReplyDelete
  21. myoliza...sounds kind of interest.
    cbrn utk dri gak tu..cne nk apply?

    ReplyDelete
  22. salam dzul,sy new stuff kt cini..and baru start gak la..4.4.11,ok, 4.4 aku mmg ukur stiap part of my body.. sbb, chapter b4, ko ade ckp...

    ''1. Dalam Atkins , Penimbang bukan sahabat korang yang sebenar..yang penting saiz badan..tak kire la saiz pinggang ke,saiz saiz dada ke,saiz lengan ke,yang penting bukan saiz harddisk korang..''


    ok,ny ape yg ko mentioned kan la..ten, aku dgn berbesar hati bgitu girang la bce ko punye statement ni...

    malangnye,mlm td,15.4.11, aku ukur semula ol of my part..hurm..perot(naik 1 cm), pinggang(x turun),and bla3....

    so, knape ye?

    ten ni menu aku la..

    *aku ade ambik suplimen la..spirulina(10 tablet)

    pg=prawn ball (10 biji dgn lettuce)
    2 biji prawn ball=0.7gram carbo.
    mmg seyes knyg...
    lunch=lettuce+aym goreng

    *ok, untuk pg and lunch ni. minum satu botol air habis..botol besar.

    mlm=(same cm pg)
    =minum satu botol besar abeh gk.

    so, ade silap ke???

    mmg aku struggle wat cni smpai la ni..

    n ade la lompat2 bintang cket as senaman...
    tp x slalu la..sbb aku krja ofis ma..

    ReplyDelete
  23. zul, ko takde buat conference kat ym ke, lagi senang bincang ramai2, tanya soalan, ramai2 boleh baca...

    ReplyDelete
  24. kalau ada add aku, fazrin2211@yahoo.com .

    aku malas nak pm2 ko, kesian ko kena jawab satu2 pm.. tu aku suggestkan wat conference, kalau dalam masa yang sama ramai tanya ko macam2 kan.

    ReplyDelete
  25. Anonymous , kalau ko amik

    pg=prawn ball (10 biji dgn lettuce)
    2 biji prawn ball=0.7gram carbo.
    mmg seyes knyg...

    memang tak jadi la,huhuhu, kan ade tepong benda2 tu..

    ReplyDelete
  26. sesepa nak fight diet ngan aku, add ym aku fazrin2211@yahoo.com hehe saje nak kuatkan semangat

    ReplyDelete
  27. dzul..yg pasal 4 jenis sosej yg boleh mkn tu...kt mne leh beli erk..mcm xpernh dgr jer..huhu..lagi yg brand honey chicks - 0.3 sebatang kt mne nak cari...best tu..0.3 jer carbs dia..huhu

    ReplyDelete