Tuesday, February 15, 2011

Taknakgemuk's Diet Group

Assalamualaikum..

Perhatian kepada semua follower taknakgemuk dan pengguna jalan raya . Sila baca daripada bab 1 supaya anda semua tahu ape kejadahnya diet ini . Ini bertujuan untuk mengelakkan sebarang soalan yang berulang . Soalan berulang kemungkinan tidak akan dijawab akibat ... entah , aku pun tak tahu .. jadi , baca je dari mula dan berhati hati di jalan raya ok ?

Setiap maklumat yang aku dapat pada peringkat awal mungkin tidak lengkap , jadi , ada kalanya bila aku baru sedar daripada angan yang aku ni tersilap , baru la aku mengaku aku bodoh dan membetulkan kesilapan yang ada . sebab tu kena selalu Usharrr blog ni ye ? uit ..jangan doa aku jadi bodoh , mampus aku dalam exam nanti ...

*********************************************

Pertama sekali , Salam Maulidur Rasul . Rindu betul kat baginda kan ? dah la tak pernah jumpa , kita pulak makin jauh daripada baginda . Mintak2 dapat la syafaat kat akhirat kelak ...

ok , eh dzul , selalunya seminggu sekali ko update blog , tu pun sebab kena paksa atau ko nak naek kan view hit ..

Cis , jangan beranggapan begitu , aku suka update blog , kalau boleh , sebelum tidur aku nak update blog , waktu tunggang moto pun aku nak update blog . Dalam toilet ? Lagila!

Tapi tetap aku tak update...huhu ...Hari ni aku update bersebab...

*************************************************************

Marcapada kini , (wah ayat ) ramai yang semakin sedar mereka perlu membuat allignment kereta sebulan sekali disebabkan berat badan mereka , Katil mereka pula asyik menangis dan minta dilepaskan akibat kesakita . Ko tengok ! kalau katil tuh boleh bersuara , suara dia hilang dalam masa tiga hari akibat meninggal kerana dihempap korang . Ha ...

Macam aku pulak , perjalanan diet aku bermula dengan berat 150kg . Dalam masa 5 - 6 bulan , berat aku turun sebanyak 60 kg..iaitu menjadi 90 kg..

Kemudian aku tak diet setahun , dan aku ada melantak dengan rakusnya .. Ko tawu berapa yang naik ? 5kg je ! try la buat diet lain , mencacak penimbang tu naik . Tak fikir pulak betapa sakitnya penimbang tu ?

**********************************************
Back to the point , aku nak bagitawu korang akan selalu gagal kalau korang bersendirian .
Sebab itu , aku nak tubuhkan... Persatuan jejaka tampan! teeet...tak ada kena mengena .. Aku nak tubuhkan Taknakgemuk's Diet Group.

Macam mana ia berfungsi ?
-Hantar borang yang disediakan kat taknakgemukDG@gmail.com

-Akan ada Closed Facebook Group untuk diet group ni

-Update menu 3hari sekali sekurang-kurangnya dekat email

-penyertaan hanya dilimitkan 30 orang

-seelok-eloknya orang yang tinggal atau pun boleh pergi ke KL kerana kita akan buat cheat day
bersama-sama...ha...Makan nanti sendiri-sendiri ha .. aku belanja sekolah rm5 sehari termasuk
minyak moto , celah mana aku nak belanja korang? Air mineral aku belanja ,sorang separuh .. huhu

-Tempoh diet 16/2 - 10/4 (cheat day beramai-ramai , hari ahad) Kenapa 10/4 ? hampir dengan harilahir aku..memang ngade2 aku ni..

-Mesti sering memberi galakan kepada ahli lain . Marah ahli lain yang kantoi . Kita kena pastikan setiap ahli takkan giveup

-beberapa admin akan dilantik . Sila nyatakan dalam borang jika anda ingin jadi admin dalam Facebook group itu nanti .

-Kita kena serious dalam ni , kita kena ingat , sampai bila kita nak tergolong dalam obesiti..yang gemuk sikit tu , ko agak ko takkan gemuk ? aku jamin la , algi 10 tahun mesti ko cari blog ni balik..ha...kan3?

-Nyatakan sekali alamat Facebook


Ok , download borang tu kat sini dan hantar terus ke alamat emel yang aku nyatakan tadi ...

****************************************************

Soalan2 yang korang tanya dalam post yang lepas , kejap lagi aku jawab dalam post tu ok ?

Ok , nanti bagi la apa2 soalan ok..tapi jangan la tanya soalan " mana keluar dulu , ayam atau telur" . Tu soalan untuk yang dah lama tak makan ... Kaki , tangan , kasut ...

Ok , stakat ni je , jangan lupa klik apa-apa yang berunsur iklan dalam ni ok ? setiap bantuan anda amat dihargai .. atau pun ,,, tolong la klik , aku merayu ni...huhu..klik yang dekat nuffnang tu ...


Letak link blog korang dekat bahagian komen dan kita akan exchange link ok ? taknak ? taknak sudah .. Merajuk .. ~...~

Sekian...Assalamualaikum...



54 comments:

  1. nak join!!sbb buat diet sendri..asyik gagal aje!

    ReplyDelete
  2. Fatien..
    Hantar borang cepat..limited ni..=D

    ReplyDelete
  3. nak join!!!
    eh bile tarikh tutup?
    by tomorrow boleh anta?
    akk nk gi spa ni wat massage hehe.. **xsmpat nk bace.. later oke...;)

    ReplyDelete
  4. Mynameismy..
    Boleh rasenye..anta cepat2 k..=D
    massage? orang kaya..haha..

    ReplyDelete
  5. nak join ..jom same2 kite turunkan kg..yeah...

    ReplyDelete
  6. i'm in.. dah send dah form tu..

    tq sifuu..

    ReplyDelete
  7. kalau dah memang start diet dari bulan 11 dulu mcm mane plak bro...? (:

    ReplyDelete
  8. nak join tp x duk area KL...past2 mcm susah je nak trun kL...tp nak join gak...bleh x dzul...hohoho

    ReplyDelete
  9. Mrsazrul..
    Jom join..=D

    Najwa..
    Boleh je join..=D

    Ainie..
    boleh send sekali account facebook? senang nk invite masuk group tuh..

    Anonymous..
    Boleh tu boleh..tp rugi la tak dapat cheat ramai2..

    ReplyDelete
  10. taniah,dzul.
    satu usaha yg murni dan sihat.
    obesiti sifar utk semua.
    chaiyok!chaiyok!

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. http://inikehidupanku.blogspot.com/

    ReplyDelete
  13. dik akak dah htr borang....terima masuk kelab x...kalu tak mau buat plan and goal...mau jogging and beli byk2 telur and ayam

    ReplyDelete
  14. salam dzul...aku nak tnya sikit..sikit je tak banyak..aku ni dh 4 hari wat diet Atkins ni..tp masalah aku,aku minum air suam selepas makan..boleh ke dzul??ader ape2 effect tak utk diet aku??seperti lambat turun ke??harap dapat menyelesaikan masalah yg membelengu aku selama ni..tq.

    ReplyDelete
  15. ok,,akak pun nak join the group,..nk buang 6kg yg degil.huhu.

    dzul, sila check email yer....;)

    ReplyDelete
  16. Dzul....nak join...(scene hantu kak limah balik time usin dgn usop tnggu abi hurairah kat toilet...)
    yg penting nak join...

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. az-one..
    seeloknye..sebelum makan..kte nk bg full perut ngn air dulu..=D

    Yang lain2 ... thanx For Joining..=D

    ReplyDelete
  19. done read!!! ohhhoooo start today???
    tak menyempat2 dak dzul nih ish

    ReplyDelete
  20. FOR SENT!!

    eh dzul.. so, nnti kena timbanglah tiap2 minggu eh eh...
    ni kena ikut diet atkins la kan kan??

    kena jujur n xleh tipu ryte??

    nnti bagi syarat2 penuh n lengkap okeeee

    ReplyDelete
  21. my dear adik.... boleh join lagik tak nih.....
    huwarrgghhhhhh... nak join... nak join...

    ReplyDelete
  22. salam.. dzul,aku nak tny ni.. klu ayam panggang/bakar yg ade perap dgn madu leh makan x dlm diet ni? tq!

    ReplyDelete
  23. salam dzul :)
    kite nk tny siket ni.
    kite mmg suke mkn ayam.
    tpi lebey suke mkn kulit ayam!
    hahahaha. mcm mne ea? kulit ayam tu
    tinggi tak carb die?

    takot ade effect plak time induction?
    thanx!
    :)
    FR~

    ReplyDelete
  24. Mynameismy..
    Yup , today!
    ofcoz x leh tipu..n must be atkins from this blog only..

    Yanna..
    boleh..send je borang ok..

    Cikmango..
    madu tinggi carbs..xleh..

    ReplyDelete
  25. dzul.. diet kena ikut diet atkin kan kan

    ReplyDelete
  26. Salam. Dzul, I have some doubts. Do help.

    1) Is that Atkins Diet is allowed to those who are building muscles to their body? I mean the one who are going to gym. Since my brother joining us with Atkins diet, he gain 1kg more between 3 days whiles my mom & I less 3Kg in 3 days.

    There is a person at the gym told my bro that to build muscle, he need to eat chicken a lot. he told that by eating chicken can gain a weight & build muscle, not to loss weight. How come? Since this diet give us to eat chicken as we wish.

    2) Is there any harmful effect than you are stated before? Since I already follow the Atkins diet between 1 week, i feel very thirsty than usual, feel like to vomit, dizziness, halitosis & etc. It helps me to drink a lot of water (3-5 liter per day) than usual. (:

    3) After 1week of induction, no more weight loss. I wonder this Atkins Diet are suitable for people who are in the range of how much weight?

    4) By follow this Atkins diet, the feces seems look unhealthy. The doctor said that the healthy feces is light brownish color. Not the dark one. Is that the toxins in our body is already out?

    I still wonder how long we need to follow the induction process to those who are not in obesity group.

    ReplyDelete
  27. Assalamualikum, Dzul...
    dlm Atkins ni, tak leh ambik guler sbb carb dier tinggi. Tp, kalau multivitamin yg mcm guler2 mcm mn? sbb sy terbeli vitamin KAWAI Kanyu Drops M400. ms beli tu tak tpikir plak yg mVitamin nie mcm candy...Mvitamin nie, 2 biji skali mkan, 2 kali sehari.

    ReplyDelete
  28. Salam Dzul,

    Tahniah atas usaha Dzul nak buat group diet ni...bagus! Auntie sokong sangatlah, tapi, Auntie tak payah le jadi member, buat menyemak je.....bak kat orang : Udang sama udang, masak lemak dalam kuali, bujang sama bujang ( i.e orang muda), orang tua yang makan hati. So, orang tua macam Auntie ni lebih baik perati dari jauh je. ;-)

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum Dzul,

    Akak baru seminggu baca blog ni, n suami akak baru dua hari start diet cara ni, terima kasih untuk apa yang Dzul buat ni, memang banyak info dapat n ayat2 Dzul memang spontan lawak... :)

    All the best untuk 'group diet' ni...

    A ah, akak nak bagi cadangan, tak tahu la kot2 memang dah ada ke, Dzul buat la page untuk 'FAQ-frequantly ask questions'- letak soklan2 yang biasanya orang tanya, sebab macam kesian plak kat Dzul, kena jawab soklan sama berulang kali,hehe :)Apapon I really love ur blog! :)

    All the best.

    ReplyDelete
  30. HUsna :
    1.based on research i saw from a site , u will gain more muscle weight if u r doing atkins . So , its not the body weight will gain , its the muscle weight..so , better muscle , better shape .. thats why in atkins , "size does matter" . U will see a big different in your size , means , smaller shirt size , but still u will have more weight muscle . more toughy..=D

    2.
    all the effect is just a sign that ur body is in ketosis . Dont worry , normally in a week , its gone..=D and u also , u will have slight constipation in the beginning..

    3.U have to look at ur size also . not only the weight . look at ur old shirt that u cant fit before...

    4.Your face looks pale isnt it ? its only for a while.dont worry ...=D

    how much weight loss do u want ?

    ReplyDelete
  31. Anonymous..jgn ambil yg ade gule..=D

    Auntie yan..
    Ish , tua ke , muda ke , mesti boleh..join la..=D

    ReplyDelete
  32. auntie yan,

    kita diet utk kesihatan,..x kesah tua or muda.

    eat healhty, we will loss naturally. yg penting berat BMI = SIHAT = CERGAS = AWET MUDA ;)

    ReplyDelete
  33. congrats ! good effort.. nak kurus gak ! :(

    ReplyDelete
  34. salam dzul yg ensem lagi comel n macho...hehe..
    dzul makan multivitamin brand ape ek?

    ReplyDelete
  35. Azza..
    thanxsebab try , taknak ke join dietgroup tu? =D

    yup , ade terpikir camtu..akan dipertimbangkan..just busy sikit..ataupun sy buat2 bz..huhu..

    Iqwa..
    join la..=D

    Qiqi..
    Gi kedai beli je multivitamin biase..jgn amek yg extra dose pulak..=D
    sy gune yg farmasi pack kan..murah..huhu

    ReplyDelete
  36. dah ikut diet nie masuk 3 hari... tapi badan selalu rasa panas je n kerap sgt minum air dan kerap jugakla ke toilet huhuhuhu...normal ke nie?

    ReplyDelete
  37. As salam dik dzul yg slim...:)
    akak sbnrnye da penah wat diet ni thn lps..2weeks l0st 5kg..ms 2 w0w tbe2 rs cunnyer aku.hehe..tp pas2 xdiet da..huhu.tp start esk akak nk diet balik..hrp2 akak dapat bertahanla...wish me gud luck k..akak p0n da siap pr0mote kat kwn2 akak tau..pehh depa sume da kuyus...ade s0rg 2 w0w cun gler ms kwen c0z da slim..d0akan akak berjaye..la ni berat 75kg..akak nk berat 65kg dl..harap2 akak dpt trun 10 kgla pasni...

    ReplyDelete
  38. salam adik... akan pun nak kurus.. camna yea? sila tunjuk ajar...

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum.

    saya ada baca dalam post yang lepas, takleh makan daging burger sebab high carb. Tapi ni saya ada check, untuk sekeping = 0.5g carb. So, leh tak? @ still tak elok sebab processed food?

    ReplyDelete
  40. nak tanya kalu mentega boleh ambik ke? pastu ada jumpa satu serbuk santan nie kat kedai yg carb dia 0 so bleh guna tak?

    ReplyDelete
  41. someone !!! please help me.. asyik kantoi je.. mcm mne ni... sy perlukan sokongan anda semua.. sebelum ni, daa penah buat diet ni utk 2 minggu.. alhamdullilah.. turun byk laa jugak.. lepas tu x diet2... dah laa x diet, mkn byk plak tu.. mmg byk dari biasa laa.. n skg ni, berat bdn dah naik.. tolong.. sy nak cun mcm dulu.. slim.. dzul.. tolong sy...

    ReplyDelete
  42. as salam..hai dzul...just finished read ur info...just nk mintak pendapat u on my menu diet for the first day...if ok i, da blh agak2 lps ni on my food...

    bf : minced chicken grg + tomato sebelah + bawang besar sebelah + cili api 2 bji + 3 keping salad + mayonis 1 spoon

    lunch : tuna half tin grg ngan telur + tomato sebelah + bawang besar sebelah + 4 keping salad + mayonis 1 spoon

    dinner : sup sayur sawi + telur sebiji + ayam drumstik seketul + ikan sardin goreng sebelah

    air : 4-5 liter..

    really need ur help...thanks dzul

    ReplyDelete
  43. name:aleyp

    1)bro,aku ni kire peminat setia bce blog ko..aku nk tnye aku pny menu ni ok x?

    pagi:
    5 gelas besar air suam/masak/mineral,telur stgh msk 3 bj + pepper shj,then lepas 1/2 jam baru aku bantai minum 5 gelas utk cover lapar..

    lunch:
    5 gelas besar air suam/masak/mineral,2 ikan keli or 2 ekor ikan kembung bakar,sayur kangkung 1/4 plastik bungkus air tu..huhu..bujang!!then lepas 1/2 jam baru aku bantai minum 5 gelas utk cover lapa lg..

    dinner:
    5 gelas besar air suam/masak/mineral,3 bj telur+cheese sekeping digoreng hancur or telur 3bj 1/2 msk,2 ekor ikan goreng or 1/4 ayam goreng bhgn peha,then lepas 1/2 jam baru aku bantai minum 5/10 gelas utk cover lapa lg(secare beransur2,klu straight minum mau kuar balik mknn aku..)

    ke banyak sangat???ade silap x?

    2)sayur2 kg mcm kangkung tu ble mkn x?sedap woo..tp klu kt kedai tu ade rase belacan..bole ke?huhu

    ReplyDelete
  44. Salam Dzul....today is my 2nd day follow ur tips. Akak harap sgt yg Dzul bole bagi set meals utk brkfst,lunch&dinner yg Dzul buat awal2 dulu. At least akak bole jadikn panduan, so xyh la nk tanya mkn mcm ni bole x mkn mcm tu bnyk sgt ke hehehe....alhamdulillah dpt jumpa blog ni,insyaAllah by end of May akan turun bnyk sbb nk kawen(hopefully bley singkirkn lemak2 yg dh 30thn terperap nih)

    ReplyDelete
  45. opss lupa nk intro myself :) kak ely
    harap Dzul xkeberatan nk bg set meals for a week.......nk berguru biar betul yea x dik hi3,tq for replying me.

    ReplyDelete
  46. assalam dzul...boleh tak tolong details kan multivitamin yg sesuai bg diet artkins nie..sbb multivitamin tue ade mcm2 jenis kan..ade yg kalsium..iron..anti acid dsb..
    dzul gne brand ape ek? dan multivitamin ape?..tolong ye ..sy xbrape fhm laa utk beli/gne multivitamin yg mcm mane..plzz..

    ReplyDelete
  47. Anonymous..pasal air, memang normal tu..=D

    Zureen : Brand beef pride eh? boleh..=D

    Aleyp..
    Dah cun dah menu tu..=D


    **********************

    Yang lain , nanti saya post pasal contoh menu saya...

    ReplyDelete
  48. alamak, aku kantoi lagi diet nie,

    dah 2 kali mencuba tapi dah 2 kali gak lah aku kantoi..

    tapi diet nie memng berkesan.. terpaksa kuatkan semangat untuk mencuba kali ketiga..

    wish me luck k

    ReplyDelete
  49. hye...mao join...sy mao kUrus...

    ReplyDelete
  50. Sesiapa nk kurus boleh amalkan 4shape ni. Ambil 2 kotak dulu sbg percubaan. Terbukti berkesan!

    => http://www.laarabeauty.com/diskaun/hop.php?ref=myalaara

    Mesej dari pengguna 4SHAPE :)

    Bnyak minum air suam sprti disyorkan. Okey. Feir, saya nk thanks so much pd 4shapes ni sbb saya buang air besar sgt snang. Lepas pantang still takot2 lg nk buang air mengenangkan jahitan ms bersalin aritu. Tp pas amik 4shapes dah jadi lawas. Dah xtakot lg nk buang air. Mak saya pon ckp rase kenyang jer pas mkn 4shapes n kulit die dah kurang jeragat kat pipi.
    Like · · October 26 at 11:23am ·

    ReplyDelete
  51. Salam . Dzul sye baru joint blog awak ni. N da bace dari bab 1... So sye da taknak hidup dengan kegemukkan ni lagi. Sye nak jadi macam kurus balik. So awak2 sume doakan sye ye... ;)

    ReplyDelete