Friday, February 25, 2011

Jawab soalan

Assalamualaikum..

Perhatian kepada semua follower taknakgemuk dan pengguna jalan raya . Sila baca daripada bab 1 supaya anda semua tahu ape kejadahnya diet ini . Ini bertujuan untuk mengelakkan sebarang soalan yang berulang . Soalan berulang kemungkinan tidak akan dijawab akibat ... entah , aku pun tak tahu .. jadi , baca je dari mula dan berhati hati di jalan raya ok ?

Setiap maklumat yang aku dapat pada peringkat awal mungkin tidak lengkap , jadi , ada kalanya bila aku baru sedar daripada angan yang aku ni tersilap , baru la aku mengaku aku bodoh dan membetulkan kesilapan yang ada . sebab tu kena selalu Usharrr blog ni ye ? uit ..jangan doa aku jadi bodoh , mampus aku dalam exam nanti ...

*************************************************

Ok , masalah yang sering korang buat..benda ni la yang buat korang kantoi dalam diet korang...bende ni jugak la yang buat korang sedih , menangis , atau menari tanpa memakai sebarang baju .

Apa kesilapan yang korang buat?

sebelum diet , korang dah set dalam otak "aku nak diet gila2 , aku nak kurus!" .
Ye , penyataan tu tak salah , tapi cara yang korang gune terlampau salah . Silap2 bukan kurus yang korang dapat , tapi sakit yang korang dapat...Bila korang sakit , siapa lagi dapat? Hospital gak dapat duit korang kan?

Disebabkan korang nak turun berat cepat , korang mula skip makan ... Ha , pemikiran "sekolah lama" , Kalau tak makan mesti kurus.. siapa cakap ? Dalam post2 yang lepas aku dah cakap dah , jangan skip makan ... Jangan biarkan metabolisma kita jadi rendah ... Semakin sikit kita makan , semakin sikit jugak la nutrisi yang kita dapat..mungkin boleh kurangkan berat badan untuk jangka masa pendek , lepas tu ? bila korang makan balik macam biasa ? then kalau korang sakit pulak macam mane ?

Sebab tu korang mesti khatamkan blog ni sebelum korang nak mula..prepare dulu semua barang2 yang diperlukan . Nak lagi semangat ? beli baju kecil awal2 , nanti dah kurus kan senang , baju besar yang lame tu buat je kain lap tingkap atau lepas ni atau edit bagi ajdi wallpaper rumah...

Rules diet hampir semua aku dah cerita kat blog , jadi khatamkan semua dulu dan pastikan korang ikut update terkini sebab ade maklumat yang aku silap tulis dahulu dah pun dibetulkan dalam post baru.. Sama jugak kalau bila buat diet ni berat tak turun , kita kena check balik apa silap kita..dan pastikan korang dah baca bab 31...dalam atkins , berat tak penting,yang penting saiz kite turun...

Paling penting , ingat , jangan skip makan !

*****************************************************

Ok , nak jawab soalan...takkan aku plak nak bagi solan kan ? sape yang nak jawab nanti,,,

Soalan :

kenapa dah minum banyak2 tue perut jadik boyot? pastue ashik kencing jek... dalam 30 minit sekali... huuuwaaaaaa penat tue nak gi toilet jauh pulak tue kalau time kerja... tolong...tolong jawab

Jawapan :

yup , bila kita salu pergi toilet tuh la maksudnye air yang kite minum dah cukup..paling penting , check urine kite , warne putih tak .. die mesti jernih ... n paling best , die tak berbau tau..aku tak suruh korang bau air kencing korang ok? Air banyak membantu korang dalam diet ni .. Sebab tu aku kate MESTI minum air banyak... Mesti ! Air suam ok..
Pasal perut ? mule2 masuk tu maybe la , tapi ingat , air yang lebih akan keluar , die takkan stay je dalam tu..Mane ade gemuk air ..


Soalan :

Susu boleh minum ke tak ?

Jawapan :

Tak boleh ! Susu carbsnye sangat tinggi .. biasenye 1 cawan dalam 10g... Susu paling rendah carbs pun aku pernah tengok , susu high goat tu... tu pun dekat 5g..tinggi jugak tu,..,tak berbaloi..


Soalan :

salam dzul...aku nak tnya sikit..sikit je tak banyak..aku ni dh 4 hari wat diet Atkins ni..tp masalah aku,aku minum air suam selepas makan..boleh ke dzul??ader ape2 effect tak utk diet aku??seperti lambat turun ke??harap dapat menyelesaikan masalah yg membelengu aku selama ni..tq.

Jawapan :

Masih tak ade fakta sains yang tepat pasal waktu minum.. Pemerhatian aku , memang susah berat nak turun kalau selepas makan...Dalam islam pun digalakkan minum sebelum kan ? Kalau ikut ape yang aku try , bile minum selepas makan , memang tak berkesan sgt..

Ok , aku ni pun dah macam kaunter pertanyaan kan ? huhu..

*****************************************
Soalan2 yang korang tanya dalam post yang lepas , kejap lagi aku jawab dalam post tu ok ?

Ok , nanti bagi la apa2 soalan ok..tapi jangan la tanya soalan " mana keluar dulu , ayam atau telur" . Tu soalan untuk yang dah lama tak makan ... Kaki , tangan , kasut ...

Ok , stakat ni je , jangan lupa klik apa-apa yang berunsur iklan dalam ni ok ? setiap bantuan anda amat dihargai .. atau pun ,,, tolong la klik , aku merayu ni...huhu..klik yang dekat nuffnang tu ...


Letak link blog korang dekat bahagian komen dan kita akan exchange link ok ? taknak ? taknak sudah .. Merajuk .. ~...~

Sekian...Assalamualaikum...



21 comments:

  1. PF - Pada sesiapa yang kononnya x boleh tinggalkan susu tu, boleh la ambik whey protein coz ada yang 2g carb per serv tengok brand. Tapi harganya bukan murah rm180++ untuk 5lb, tapi kalau dah korang x boleh tinggalkan susu langsung gi la beli. :D

    ReplyDelete
  2. omg ! saya baru buad diet ni sehari , hari kedua family ajak pegi rumah mak sedara , ok lah dalam diet2 ni saya pegi juga la , kat umah mak sedara , semua pelik da , psl saya tak nak makan nasi briyani , saya kata saya diet , dorang gelak ! awatnya , salah ke saya diet , lepas tu mak sedara saya tu majuk plak dah , nanges sbb saya tak makan . saya makan la , untuk dia . kesian nya saya , saya kantoi ! rasa nak marah je hari tu , lepas makan nasi briyani nafsu makan naik mendadak makan ice-cream , burger , pulut inti . sedih lah macam ni ! serius sedih , perlukah saya sambung balik diet ni ? - wanita yang kesedihan-

    ReplyDelete
  3. start balik diet...dgn semangat yg lg kuat.

    ReplyDelete
  4. PF - Mak oi drama swasta sangat makcik ekau tu anony siap menangis bagai, lain kali ko pun berlakon la sekali menangis kata kalau aku mati sebab gemuk buat masa terdekat ni semua jangan uruskan mayat aku ekeke (berlawak). Patutnya makan je lauk ayam or daging dia masak tu atau acar or sayur2 sampingan ngan nasi beriani tu, bukan susah nak avoid sebab Atkins ni bukan diet berlapar x yah makan dan pilihan di tangan anda. :D

    P/S: Sorry Dzul aku menyibuk kat blog ko ekeke, tolong2 meriahkan sambil aku click iklan nuffnang tu banyak kali (propa). :D

    ReplyDelete
  5. hati2 buat atkins.. bole sakit darah tinggi.. :)

    ReplyDelete
  6. wah , drama swasta tu..huhu..teruskan balik la , nanti gemuk sape yg susa ? pembuat baju jugak..nak kene buat baju besa susah aw...huhu..

    PF-takpe , aku lagi suke , pe salanye wat propa kat sini..tak kene bayar pun..=D

    ReplyDelete
  7. dik..apsal ek akk x leh mnum air banyak?? nnti rs nk muntah..mak akak pn ckp minum air banyak menyebabkan kite cepat kenyang..tol ke??hoho

    ReplyDelete
  8. hahahaha , baiklah , thanx korang membantu menjadi pendorong saya ! nanti klu dah kurus , sure saya post hadiah kat adinda , pf dan dzul , tpi kalau dah kurus je lah eh , ahahaha ( gelak sampai jatuh telaga )-wanita yang kesedihan-

    ReplyDelete
  9. dzul..i nk mintak pendapat dkt u on my menu for 5days i bt atkins ni...kt mn blh i bg u tgk yer??
    i rs da avoid segala mcm jenis carb dlm my menu...n i know u ader mention berat is not matter in atkins, but size is more important...tp klu berat naik 2 pulak mcm mn...i xksh klu berat xtrn,tp klu berat naik i should feeling sad kan...or itu just temporary process on atkins jer?? sbb i mmg rs simptom2 ketosis mcm u ckp 2...bdn i panas,feeling little bit dizzy,nk muntah,rs haus,bibir pecah n kuar hingus tetiba..
    plez reply dzul...

    ReplyDelete
  10. Naida..
    Sebab tuh la banyak minum , bagi perut full dulu sebelum makan..keep on drinking..=D

    wanita yg kesedihan..
    Jangan fikir lagi , terus diet ok..=D

    Newrelez..
    Maybe waktu awak timbang tuh sala kot..kalau kite timbang lepas makan , memang la naik..
    Tu petande ketosis , keep on..=D
    Hantar ke dzfikri@gmail.com

    ReplyDelete
  11. nak tanya
    makan ayam goreng yg bahagian selain dada tu takpe ke?

    nak advice pasal diet sy leh?

    sarapan : telur goreng sebijik +mayonis
    makan tengahari : tuna setin + sayur kobis sikit +

    makan malam : telur goreng + cheese

    minum air sejuk 5 gelas sebelum mkn. air tu tak suam takpe ke?tapi bukan ais la. air biasa je. ( cam pelik je soklan.hehehe)

    ReplyDelete
  12. Salam dzul..kty nak tanya lah .
    ada tak biskut dr brand2 mana2 yang kita boleh makan kalau amalkan diet nie..? tq

    ReplyDelete
  13. tlg la jwb utk soalan pasal multivitamin 2 wahai en dzul yg hensem lg bergaya~~ ( da puji ni cpt jwb haha.. )

    ReplyDelete
  14. Salam Dzul.....alhamdulillah hari ni hari ke 8 akak ikut diet atkin,akak timbang pg td (haaa!!!)thank God akak lost 4kg,akak akan teruskn utk minggu ke 2 dan akan cuba diet atkin sampai bulan Mei,29 Mei is my wedding day :)
    Akak tetap harapkn menu panduan seminggu dari Dzul,supaya akak bole ikut dengan lebih berkesan.

    ReplyDelete
  15. salam zul,,,hihi
    nak tnye,,kalo makan asam leh x?
    org kte nak kurus leh makan asam..cmne tu??
    lagi satu kalo minum air limau ais leh x kalo dah diet minggu 4 dah?

    ReplyDelete
  16. salam zul..akak nak tanya pasal exercise. dulu zul exercise bagai x time diet? akak ada baca yg atkins tu x seswai utk exercise berat2 sbb akan burn muscle bukan nya lemak..haish..pening btol..so adik zul yg comel tlg jawab ye :)

    ReplyDelete
  17. hilang pulak yg aku pos tu.kalo mcm ni baik guna pos malaysia kalo nk post komen.huh!
    anyway, aku nk tny psl pisang kaki.kalo kaki aku tau xleh mkn,n pisang pun xleh mkn,tp pisang kaki ni buat aku keliru sbb aku ada tgk nutrition table dia carbs=20mg=.02g!!!amazing kan?aku melompat keriangan dan menjerit kesukaan bl tgk carbs dia.tp aku jd was2 sbb dia kan buah.so kegembiraan aku hanyala bersifat sementara dan hati aku retak seribu.tu yg aku nk tny semua kt sini blh ke x mkn pisang kaki ni?supaya hati aku x hancur berderai.....

    aku penggemar buah

    ReplyDelete
  18. Sape yg puji sy ensem tu sy jawab soalan..haha..multivitamin amek je ape brand..gi kat kedai , cakap nak multivitamin..then bayar la ek,jgn maen amek...banyak duit , beli brand mahal..lau x, beli yg murah..same je..

    ReplyDelete
  19. dlm diet nie wajib ke utk makan multivitamin??lau xmkn de kesan sampingan x wahai en dzul yg hensem lg kacak bergaya~~ :D

    ReplyDelete
  20. Salam dzul,
    Nak tanya kalau ayam tu kite panggang tapi ade perap ngan madu dan rempah ratus ok ke? madu ade carb banyak tak? dalam iduction mmg tak leh makan buah langsung ye? lagi satu seafood macam udang, kepah dll tu banyak ke carb dia? TQ

    ReplyDelete
  21. Salam adik,
    Akak ada penyakit darah tinngi..hari nie dah 5 hari berdiet atkins. Ada apa masalah ke ? Sbb sekrg ada rasa sakit badan, pening2 lalat dan lemah badan.. Tolong segera..

    ReplyDelete