Thursday, February 4, 2010

Bab 14 : Ade soalan? Dzul Jawab..

Assalamualaikum...

sori smalam aku x update,bkn mlas,aku xde prasaan rajin jek:D

cam biase,sape yg baru msk blog nih,tgk bab 1 untuk basic k?

orait,rini aku nk jwb soalan coz blog aku nih ade sesi soal jawab,lau korang tanye aku x jawab,bkn sesi soal jawab namenye..

soalan 1zt..

dari zulfadhli..

dzul,

kalau aku nak makan ikan goreng yang dimasak sendiri bleh x?
means aku selang seli kan dengan makan ayam...
becoz aku ase cam jemu plak...
ikan goreng bpe carbz?

plz rep bro...


Jawapan..

ok,kebanyakan ikan carbohydrate die kosong..contohnye cam ikan keli,salmon,n bla3...tp,itu kalo die pure,xkan ko nak makan ikan mentah pulak? mmg aku respek kalo camtuh..so,ko nk goreng kan? so,carbs die xkan lebih dr 1-2 grams kalo ko letak kunyit n garam jek..:D so,jawapannye bole..

soalan 2nd..

adil said...

mekaseh byk dzul reply tu n sume info dlm blog ko ni..
so,ikut bpe lama yg kte suka la eh,ikut berat..
sbb aku ada baca kt 1 wikipedia psl diet nih,cuma aku tk bpe phm la sbb dlm bI,huhu..(kantui)
mcm yg aku phm,carbs akn dinaikkn smula sket2 lps tu..(aku da sala phm r kot)
1 lg..i'm ur big3 sis,hoho
pepn,syukrn jaziln =)


jawapan..

orait sis,seeloknye diet ni dijadikan lifestyle kite la kn,bknnye bile kite da kurus,kite nk gemukkan blk,sebab tuh ade bahgian pre maintenance,yang tuh aku xkn xplain lagi la kan coz sume org dalam ni still mule kan lagi..yg ko tgk kat wikipedia tuh,tuh ongoing weight loss,tyme tuh kite akan tambah carbs sket,n tgk ade turun berat badan x..lau ade,kite tambah agi sket,n tgk ade x turun agi..bile da x turun,kite kurangkan sket carbs tuh smpai die bole maintain turun..induction ni bole kite wat lelame,trutame yg bersaiz bola boling,ade org cam bola sepak je gemuk die,huhu..cam aku dulu,bole kate lame jugak la buat induction..juz ade pontenk kekadang..tuh yg slow...


soalan 3rd..

dari gadis

nak tanye kalo makan sosej leh tak???


Jawapan

ok,sosej ni begantung kpd jenis k..ade sosej yg carbs die sgt tnggi..so,bace label betul2..but aku da ckap kat bab 1,elakkan makanan yg diproses..mkn yg pure cam ayam ke,ikan ke,telur ke...



Ok sume,aku nk ckp sket sal exercise,exercise ni mmg digalakkan,tp korang jgn wat yg menyeksekan,jage pemakanan agi penting..so,exercise yang aku galakkan ialah cam berjalan,men badminton sket2,n bergaduh gunekan kaki dan tangan..huhu..

ok,pape soalan,drop kat bahgian komen eh..


Yang ikhlas dan konfiden,,
DZULFIKRI BIN ZULKIFLE
(setiausaha kelab pencinta wanita) hoho..



.

9 comments:

  1. Salam...

    1. Dik, pekata ko letak gambar mayonis ngan sosej yg ko cadangkan memandangkan x sumer reti nak cek kat label2 nih..bgtau brand pon ok dah

    2. Sebelum ni, akak makan lebih kurang ginilah:

    breakfast: roti wholemeal 2kpng+ telur sebiji or tuna (sandwich)
    snek: buah or biskut (dlm kol 10am)
    lunch: makan lauk2 sajer or sandwich jgak
    snek: buah or biskut (dlm kol 4pm)
    dinner : sup or ratah lauk2 with roti wholemeal

    ni bukan atkins diet la..cuma nak tanya, let say akak try wat atkins...yg snek tu nak ganti apa? ke mmg kena makan 3 kali sehari saje bf,lunch n dinner jer???

    TQ :)

    ReplyDelete
  2. 1.ok,insyALLAH mlm ni sy update gamba mayonis sy gune..hotdog lak sy x mkn coz sy x suke mkn,sy x suke bnde yg ade name anjing..huhu

    2.ok,akak nye makanan tuh,sume nye sala di sisi undang diet sy..huhu..
    coz sy nye low carbs,akak lak ae mkn roti..disebabkan akak mmg agak bersaiz besa,so,akak x leh amek carbs bnyak coz carbs tuh yg halang akak punye pembakaran lemak..so,tnggalkan diet low calory eh coz kite xnk badan kite brade dlm mode lapar,diet low calory ni hanye berkesan untk jangke mase yg pendek..:D

    so,akak juz bace bab 1 yg sy wat eh..entri 1zt tuh...

    pasal snek,t sy update pasal tuh..biasenye better omelet ke atau wat la pape ngan cheese an...

    ReplyDelete
  3. ko x yah la nak wat ayat penyedap hati aku..cakap je la aku badan besar..nak cover2 plak agak bersaiz besar hehehehe...

    k jangan lupa update..nak tau nih..kalo ok nak try wat atkin nih..tgh cari2 info lagi di internet...tq

    ReplyDelete
  4. salam bro..
    sayer ni ske mkn coklat..
    so dlm dlm sesi yg 2mggu ni
    ley ke x mkn coklat??
    ke xley sbb kandungan gula tggi?

    ReplyDelete
  5. Sori,coklet mmg xleh langsung..kandungan arbs die terlampau tnggi...tggi sgt2,,t sy gitau bole ganti dgn bnde ape bnde2 manes ni..

    ReplyDelete
  6. minum oolong tea/ green tea blh tak

    ReplyDelete
  7. KEKACANG ..
    CNE PLAK DGN MKANAN NY ?
    BOLEH MKN X ?
    SATU LG ...
    X BOLEH @ ELAK KN MKN BUAH ?
    BUAH KAN BNYK KHASIAT ...
    SUCH ..
    TOK MATE, KULIT N ECT ...

    ReplyDelete
  8. mcm mana dngn jusmate5?

    hahaha jk~
    ku respect blog mu bro.
    bnyak info berguna~
    keep it up~

    ReplyDelete
  9. ahaha...nak ckap pasal exercise....
    ikot mazhab aku....exercise ade due jenis...satu...bakar lemak....satu...build up masel...
    untuk bakar lemak...cukup juz berjalan....but 1hour walking nonstop....
    untuk nek masel...angkat berat sumer laaa....
    kalau jog lak....both...bakar lemak...n naikkan masel....

    ReplyDelete