Saturday, December 11, 2010

Bab 32 : Cheat Day

Assalamualaikum... untuk sesiape yang baru masuk blog ni,tgk bab 1 dulu k? sebab....untuk mengelakkan soalan berulang... ade search button disebelah kiri..gunekan sebaik mungkin...please3...bace la sampai habis dulu k...


************************************************

ok,entri kali ni agak ringkas tapi amat penting...terutama pada musim2 cuti sekolah ni,org bekerja tak sekolah pun dorang bukan main sibuk update status "dah cuti! yeay!" huhu..


maaf la kalau riingkas entri ni sebab aku masih busy dengan baju yg korang sume tempah..lagi seminggu boleh la korang pakai baju taknakgemuk dengan riaknye..=D

********************************************

Ok..bercakap pasal makanan yg kite teringin sangat..makanan yg buat kite nak tidur tak lena,(padahal insomnia) ,makan tak kenyang,(padahal 4-5 ketul ayam) ,,,,


ok,tempatkan diri korang dalam aku..ha..kan korang dah handsome..huhu,gurau2... ok,kalau korang jadi aku kan,aku sangat teruja bila nampak spagetti..terlampau teruja..bile nampak spagetti,aku tersenyum sipu dan malu2 seperti kali pertama nampak sekolah..(dah lama tengok bosan pulak) huhu

jadi,ape aku buat? setiap bulan,aku ambil sehari untuk jadkan cheatday...

meaning,aku makan ape yg aku suke..no diet that day..
so,ni dapat elakkan craving korang... keesokan harinya,diet balk seperti biase..

jangan korang diet sebulan,cheatday sebulan..kejam pada badan...


ok..next post aku nak jawab soalan yang korang asyik tertanya tanya dalam otak korang tuh ok? dan maybe aku akan jawab soalan kenape sesuai atkins dengan korang...


***************************************

Kalau sudi tekan la iklan nuffnang tu untuk tolong taknakgemuk.com ok?

Ok,nanti aku nak letak list blog korang dekat bahagian tepi sane..so,nanti letak link korang dan kite exchange link ok?
Untuk nak tahu bile mase aku update n so on,LIKE la Fanpage facebook taknakgemuk ok...

Nak fb aku? khatamkan blog ni dan korang akan jumpe=) Sekian...
Spread the words ok? .

45 comments:

  1. Salam zul..

    baru nak start esok wat induction ni..
    so nk tnye ni, kalau kite makan ayam n telur byk2 in 1 day tuh, takpe ke???

    n 1 more thing,
    berapa gelas air yang sepatutnye kita ambil time induction nih so that kite akan cepat turun berat????

    jawab ye wahai encik zul yang baik hati :)

    ReplyDelete
  2. salam...
    takpe..cume jangan la sampai 2 ekor ayam kite hentam..=D

    dalam 3 botol beasar..sampai kite nak sgt pegi toilet..

    dalam atkins air cepat kurang,so,kene minum banyak..

    welcome..=D

    ReplyDelete
  3. aku pon x paham ape sedapnya spagetti berbanding nasi goreng cili padi ayam...hehehehe

    ReplyDelete
  4. Encik zul..nak tanya lagi ni :P

    Klu banyak tido kan, effect x induction time ni?

    Then, kalau kita banyak minum air lepas makan, and pada waktu malam, ade effect pape ke??

    Okay terima kasih banyak kerana sudi menjawabnye. Saya dah click dah nuffnang awk. hOHO

    ReplyDelete
  5. sebelum tanya...baca le dulu bagi khatam semua post...jgn malas2...aku pon baca semua bab termasuk komen2 sekali...4-5 hari gak nak abis baca...sian kat dzul kalau korang asyik tanya soklan yg sama je padahal jawapannya mmg ada kat post2 yg lepas...kalau aku jadi dzul aku cepuk2 sorang2...jgn marah ek..sekadar nasihat..tgk aku dah turun 3.5kg...baru buat induction 8 hari

    ReplyDelete
  6. Apok..
    arh engko..x abes2 nak kondem spagetti aku..xde2..spagetti lagi sedap...huhu

    editor..
    banyak tido lagi elok..xcukup tido diet spoil..ade dlm beberape entri yang lepas..

    seeloknye sebelum makan ok..minum banyak2..=D

    thanx sebab click..ade hasil nanti boleh buat contest..=D

    Anonymous..
    thanx sgt..aku hargai org yg khatam blog ni..aku tawu entri die banyak..ade org baru sminggu abes...tp rekod stakat ni 2 ari da abes..ko xleh lawan lagi..hehe..goodluck on your diet..=D

    ReplyDelete
  7. Salam...dzul..kyrel nak paksa ko jawab 'TEKA-TEKI' ni jugak...hahaha.. soalan2nya seperti berikut:

    1)Bila kita dah kurus adakah kulit kita akan mengeleber/kendur/terlebih, terutamanya di bahagian perut,lengan & peha???

    2)kyrel memang suka makan lewat malam, lebih pada pkol 9 malam!!!...ayam memang kyrel makan banyak sangat,dan selepas dihadam tu kyrel bersenam kardio dan mengangkat berat,boleh x?

    3)Bila ketosis lemak dijadikan tenaga kan jadi danging yg berlemak & kulit ayam kita boleh sental la???

    Baiklah itu saja untuk hari ini...sila jawab dengan tenang, ya...(^0^) terima kasih kalau sudi menjawab.. =)

    ReplyDelete
  8. salam..
    kyrel..kalau aku boleh jawab ko bagi ape? ko klik nuffnang aku? hehe

    1)kalau berat yg ko nak kurangkan dalam 20 kg,xde yg menggeleber..=D

    2)kyrel,nk tawu x protein antara makanan yg paling lambat hadam...ade sampai 7 jam..sebab tuh aku x galakkan makan malam...

    3)Boleh..tapi nak cepat elakkan la..

    ha..pe lg..tekan cepat..=D

    ReplyDelete
  9. he he he..cheat day 1 ari dlm 1 bln? akk ko ni sekejap insaf...tu ari2 dlm minggu keje
    bile tang laki balik jek mule lupe yg diri tu berdiet ATKINS...klu dzul review akknye food n3 kt blog akk mesti dzul kutuk kaw2 punye....

    http://noradzlinanakkurus.blogspot.com

    ooo akk juga order baju taknakgemuk.com he he he
    dh bayar n dh msg dzul add utk delivery
    klu lupa:

    noradzlina binti kamdani
    kolej matrikulasi negeri sembilan
    72000 kuala pilah
    negeri sembilan

    kata khamis baju siap?

    xsabar nk eksen dgn baju tu hu hu hu

    ReplyDelete
  10. mak aih...sedap eh spagetti ko..:)
    teringat plak tyme raya..hahaha

    weh pasal baju tu siyes ke nak aku tolong?
    kalau nak roger je lah..
    panggil aku ABG HENSEM,, gerenti lg cpat smpai..ehhehee

    ReplyDelete
  11. dik dzul...

    akk igt nk start atkins esok...(hrni nk melantak puas2 hahah)
    tp... ade keyakinan ke nih (ish risauuu)

    nnti letakla blog akk skali yek....;P
    maizatul-akma.blogspot.com

    selamat beratkins sume!!(=

    p/s: nk beli baju.... tp duit da abes wat makan n soping haha.. dpt gaji hujung bln bole beli ag x..;P

    My

    ReplyDelete
  12. zul aq nk tnye,,
    npe berat aq xturun2 arh walau dh sminggu aq diet atkins nie,,
    umm,,ada gk rsa nk give up..but,aq sbr..huhu
    mgkn aq kurang mkn k0t..
    leyh tlg cek~
    bf aq mkn aym g0rg 1 ketul+air satu bt0l bsr
    lunch aq mkn aym g0rg+air satu bt0l bsr
    dinner lak aq mkn h0td0g-2 btg=2 gram carbs/1
    tu jew,,tp ari nie aq dh kant0i c0z terlalu geram aq mkn cheezy wedges 2 keping n mee s0p,,
    ehehe..p/s:aqxsuke mkn sayur!
    plez tlg aq,,

    ReplyDelete
  13. Info Atkins:

    ada sedikit peringatan, ketosis tidak sama dengan kentot walaupun kedua2nya mengeluarkan bau yg tidak menyenangkn.

    ReplyDelete
  14. eh , kopok lekor+ kopok ikan , high carbs x?

    ReplyDelete
  15. saya jawab tuk Dilla...kopok ape pon ade tepung...so x leh mkn langsung...baca bab 1 balik

    ReplyDelete
  16. noradzlina..
    huhu,kuat betul kesan suami akk eh...
    nanti sy singgah ok...=D

    ha,insyaALLAH khamis siap..jgn eksen kak,nanti takbur..hehe

    Dilarashid..
    Uih,tinggi tuh carbs die..

    kucing..
    cube bagi resipi..nanti aku tgk..
    jgn kantoi , ketosis ni senang sgt nk spoil...so,jgn kantoi..tunggu hasilnya..=D

    Salasabila..
    insyaALLAH skarang ni xde prob dgn baju..=D
    pssst...gamba google je tuh..tp ko lom tgk lagi aku masak..=D

    Maizatul..good luck ok..pasai baju bole jeorder kemudian untk next batch..=D

    ReplyDelete
  17. kalau bf makan hotdog,lunch pun hot dog n dinner pun hotdog. xpe ke? x suka la mkn sayur :(

    ReplyDelete
  18. hari ni start diet ni.....hahah....cool2..nak kurus kannn.....tq dzul..:)

    ReplyDelete
  19. hai zul. aku xdan nak bace dari bab 1. and aku dah search key word rokok tapi tak jupe. soklan aku: ade member yg isap rokok and alasan depa boleh kurus and kempiskan prot. so komen plz.

    ReplyDelete
  20. lupe nk ckp. aku dah click nuufnag mung.. so tlg aku jwb soklan erk

    ReplyDelete
  21. mummycookies
    hye..penah juggak le aku bace pasal rokok ni , ternyate rokok tak boleh kite buat kurus langsung..ye,mmg tol nikotin boleh suspend kite punye appetite..kite tak rase lapa..sebab tuh kite x mkn..tuh brt cam turun..tp nikotin ni wat addiction..n kalau jangka umur ade dalam 20tahun je buat ape...hehe

    anonymous..
    t makan la ayam skali ke..sosej je,x best la kan..

    syidalicious..
    welcome..=D gudluck..

    ReplyDelete
  22. hari ke 15 induction , 2nd week timbang lose another 1.5kgs, wlpn skit tp gummmbira sbb byk baju dh boleh pakai ngan selesa ,target 52kgs lagi 5.5kgs to go..skg wt induction tuk minggu ke 3.

    dzul nk tanya kelapa parut blh makan tak, teringin nk mkn kerabu ler .. organ2 cam perut lembu,limpa,hati camaner pulak ,blh mkn ker ??..

    akak dh add link dzul kt bloglist akak, nnti tukar link yer ..
    http://yatiezaini.blogspot.com/

    dh click nuffnang.

    ReplyDelete
  23. eh roti wholewheat gardenia yg kaler ijau tu muleh mkn x erk?

    ReplyDelete
  24. Maizatul...baca bab 1 dulu...nanti leh tau yg mana leh mkn yg mana x boleh...aku dlm induction hari ke-12...dah turun 5.5 kilo..berat asal 88kg

    ReplyDelete
  25. chubbyer_anna

    salam dik,
    mase akak g slimming program lu mmg diorg ade bg diet yg same mcm ni.. tp tahan sekejap je..
    since jumpe blog kamu akak nak start blk la diet ni.. tp probs die akak ni keje waktu syif 24jam. kalau tengah mlm tu mmg lapar slalu akak akan amik nescafe utk elak ngantuk n lapo.. so any solution to this probs???

    ReplyDelete
  26. salam....

    nk tanye kalau kte nk tahu berada dlm mood lapar mcm mana?????
    adakh perut kte berbunyi menunjukkan kte berada dlm mood lapar....... tp masa 2 aq x rase lapar lg.......

    ReplyDelete
  27. yatiezaini..
    hehe,sonok kan rase kalau pakai suar yg dulu ketat skang dah comfortable..=D

    parut kelapa tak boleh..tapi organ2 dalaman bole sbb carbs low..

    ok..exchange link..=D

    ReplyDelete
  28. mcm tak caye, dlm byk website, website ko yg aku berjaye bace sampai abes.. tahniah utk ko.

    pas bace sume2 mmg berkobar niat aku nak wat diet carbo ni... tapi arini opis aku wat makan2.. aku bantai makan nasi beriyani, ayam msk merah seketul, dgg kurma seketul, dalca, and papadam. teh tarek 2 cwn and milo setin. ko agak2 kan brape KG carbo aku dah amek??

    ade special advised ko kat aku tak?

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. maizatul akma..xleh la roti..=D

    chubbyer_anna
    snack yg bole kite amek adlh chewing gum mint coz carbs die mungkin 1g je dlm sekeping...air nescafe carbs tinggi..teh carbs o...tapi sesudu gule x silap sy carbs die 5g..

    ReplyDelete
  31. anonymous..
    jgn x mkn,,,mode lapar tuh kite x pasan..tapi nanti berat x turun la..

    mummycookies..
    thx sebb snggup bace..huhu..
    150 mungkin? nasi semangkuk 45g...teh tarek 2 cawan dalam 30g..milo lagi..mmg dah lebih gile2...huhu

    ReplyDelete
  32. ei , kalau ayam tu kita msak kicap ke , udang or ikan masak smbal . boleh tk???

    ReplyDelete
  33. dzul, aku ade mslh laa. dkt sini, susah nak carik makanan yg mcm ko ckp uh, lagi2 utk dinner. makanan yang ta byk carbs. dorg jual makanan yang berat2 jew. camne aku nak stat ek?

    ReplyDelete
  34. salam dzul...... first skali.... aq salute ko bro..... tahniah2..... aq ade soalan nak tanye kat ko ni.....
    1. aq ni seorang perokok..... bile kite mengamalkan atkiens diet ni.... ade x effect bila kita hiasp rokok... contohnya berat lambat turun ke....??????

    2. Ko ade cakap kat bab 27... jangan spoilkan ketosis..... okay... bila kita 'terspoilkan' ketosis ni.... kira sehari kita kantoi.... adakah ianya akan berjalan semula apabila kita buat diet ni balik????? @ ketosis memang x berjalan langsung....

    Harap ko jawab soalan ni Dzul..... ASAP.... thkz k

    ReplyDelete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  36. CIK ANON,

    2 weeks time induction tu sgt penting, for atkins beginner,..so klau boleh MESTI DAN HARUS STRICTLY LOW CARBS AND ELAKKAN MINUM MANIS.
    barulaa KETOSIS, BETUL2 BAKAR LEMAK.

    DAN MAKAN BIAR CUKUP 3X SEHARI (5X PUN OK,SNACK MEAL) JGN BIAR PERUT MASUK MODE LAPAR.

    ReplyDelete
  37. anggaplaah, 2 minggu induction, tu cam proses overhaul,..and housekeeping, nak buang segala lemak2 degilkt dalam badan...for a new you!

    good luck to all atkiners! dan gemuk itu hodoh !!! huhu!

    ReplyDelete
  38. salam abg dzul dan kak myoliza. nk tanya blh ke kalau kta makan banyak kali contoh nye. bf kul 9 pastu makan lg pukul 10. mcm breakfast dua kali. mkn makanan yg low carb lar.

    ReplyDelete
  39. dik zul n sume atkiners..well akhirnye..akk berjaya khatam sume blog ko ni dek..mmg bgus..first day bace dah teruja nk diet cra dzul..sbb akk ni mmg suke makan aym..so low calory diet mmg tak works..maka bile tau pasal low carbs diet mmg trus rase cam blh..

    lagipn tgk gmbr zul b4 n aftr..lagi la akk cam dengki n terasa nk kurus gak

    arini baru 4hari induction..terlalu awal utk judge anything...tp kegatalan utk menimbang tak dpt nk elak..timbang2 dah lost 2kg..selamat duit akk nk bli herbalife or DDR nyer produk

    caya la zul!so duit yg tersimpan tu akk nk order tshirt ko..nnt akk sms..blh lagi kan??

    ReplyDelete
  40. salam

    wahai dzul & myoliza,

    ak sgguh tdk fhm nape la org2 yg baca blog ni suke tnye soalan yg berulang2,

    kalau nk khatam blog pn malas, x usah la nk amalkan diet ni!

    ReplyDelete
  41. dzul....tahniah sebab dah berjaya menurunkan berat dgn kadar yg membanggakan. kagum akak ngn ko dik. akak dah hbs baca sume blog ko....dan begitu semangat nak mencuba cara ko...selamat duit akak dari beli produk kurus....tq tq....tahniah sekali lagi..

    ReplyDelete
  42. Dah 8 hr xamik nasi @ karbo tp kekadang termiss gak. minum air teh o. Bru turun 2kg

    ReplyDelete
  43. dzul....nama sy zaza, sy ni sejak mengamalkan atkins..rasa ringan je badan, alhamdullilah....tp memang kene sembelit lah 5 hari atkins...5 hari lah tak berak..so kalo sy makan ubat pelawas HPA ok x? dia mengandungi fiber, cuba dzul bg pandangan sikit...hehehe leh x? thanks dzul

    ReplyDelete
  44. Salam. Saya puasa lpas tu saya cheat dgn makan kurma 6 biji hari tu. Takpe ke? ���� sekali dengan syur kobes goreng tomyam. Saya tengah fasa induction

    ReplyDelete