Tuesday, January 11, 2011

Bab 35 - Tempe



Aku ade tambahan untuk intro , penat ni nak tambah 2-3 ayat , bace la..(bangge kejap)

Assalamualaikum... untuk sesiape yang baru masuk blog ni,tgk bab 1 dulu k? sebab....untuk mengelakkan soalan berulang... ade search button disebelah kiri..gunekan sebaik mungkin...please3...bace la sampai habis dulu k...
Plus , daripada hari demi hari aku dapat info yang semakin baru , jadi mungkin ada bab-bab yang dibelakang infonya salah dan aku masih tidak fix kerana aku sibuk atau pun aku busy . Huhu . Jadi baca sampai habis untuk dapat info yang terkini .

***********************************************************

Harini aku nak bercerite ala2 pertandingan bercerite mengenai TEMPE .

Ya, tempe , makanan kegemaran orang malaysia ,indonesia , dan bukan australia . ramai sangat orang cakap pasal ni,sampai gaduh pun ade sameaade tempe ni low carbs atau high carbs . Jangan la gaduh sal aku..malu tau..=)

Jadi , rendah karbohidrat atau tidak ? Jawapannya , baca dan nilai sendiri !

kalau tanya kat aku la tempe ni dalam kategori ape , aku akan jawab dalam geng KACANG! Kenapa , kerana proses untuk membuat tempe menggunakan ini..



yup , kacang soya ataupun dalam bahasa sabah dan sarawak , soybeans .

Mengikut carbohydrates gram counter yang terdapat dalam buku Dr. Atkins , soy beans tergolong dalam group kekacang . dah name pun beans . Kecuali Mr. bean.

Jadi , berapa jumlah karbohidratnya ? tinggi , cukup tinggi ... 9.9 grams untuk setengah cawan .

ha..nilai sendiri ...adekah kite makan tempe tu sampai kacang soya tuh bersamaan dengan 9.9 gram carbs ?

Kalau takat secubit tu mungkin tak jadi masalah kan ? tapi ingat la sendiri , kalau dah makan sampai abes 1 pek tuh , berape banyak dah kacang soya dalam tuh...think for yourself ok...


untuk aku aku mmg tak makan tempe ni , rase die pelik la..kalau aku ,aku suke makan ikan masin..orang kampung la katekan..:)

dah2 , jangan gaduh lagi , persoalan dah terjawab..time kasih abg dzul...huhu..

******************************************************

kalau boleh promot lagi blog ni eh..=D

Kalau sudi tekan la iklan nuffnang tu untuk tolong taknakgemuk.com ok?

Ok,nanti aku nak letak list blog korang dekat bahagian tepi sane..so,nanti letak link korang dan kite exchange link ok?
Untuk nak tahu bile mase aku update n so on,LIKE la Fanpage facebook taknakgemuk ok...

Nak fb aku? khatamkan blog ni dan korang akan
jumpe

.

16 comments:

  1. pergh...dzul..tempe la mkanan fevret ak...
    hari2 mkn tempe pon xpe..
    tu pasl la akak gemok kot..hahaha..
    demi wat diet ni rela di tingglkn...
    kalo dh tringin pon just mkn scubit je..
    rsa la skit...kalo x terliur..hik hik

    ReplyDelete
  2. ha ha ha..tempe ni mmg carb tinggi..tp sekali skala terlepas mkn gak dik..sedap tu nk2 lg cecah sambal kicap perghhh terangkat...lepas tu insaf la...

    ReplyDelete
  3. ni yg akk dpt google:

    http://noradzlinanakkurus.blogspot.com/2010/12/info-tempe.html

    ReplyDelete
  4. huhu..tempe x leh mkn...tq dzul dgn penerangan padat tu

    ReplyDelete
  5. hey all atkiners join me also!
    http://maizatul-akma.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. tumpang lalu, cik dzul, nak tanya, jagung rebus boleh makan tak

    ReplyDelete
  7. Dzul nak tanya lahh masa dalam buat diet ni ada tak badan kiakan sakit2 terutama sendi2(lutut,bahu dan belakang)?

    ReplyDelete
  8. puteri, akak penah cramp kt pinggang, and nk jalan giler sakit,..and my fren dia kena sakit2 kt kaki,..tak per, lepas tu oklaa,..maybe tu tanda badan kita ketosis gak ...tu pengalaman akak laa. so, dzul ade suggest amik anti acid, leh beli alucid or gasviscon, sbb kita mkn protien kan, dia asid.

    ReplyDelete
  9. Fie nak tnya, jagung rebus or corn in cup boleh mkn x? sbb klu tgk wayang mmg mkn tu je since popcorn xleh mkn da..huhu.. sedih..

    ReplyDelete
  10. TQ zul
    tp i mmg xmkn tempe pun
    hehe

    ReplyDelete
  11. jagung tu manis cam adik manis...hehe...manis tak leh le

    ReplyDelete
  12. Ye ke myoliza. itupun tanda tanda ketosis yee.. lama lama dia hilang yee. oklah klu mcm tu saya boleh lah teruskan diat ni. thank:)

    ReplyDelete
  13. akak myoliza.
    kalo macam terasa perut masuk angin tu cne?
    padahal ptg tu da makan 3ketul ayam.huhu
    no nasi. no lain2.
    oh yea.nak tanya, hari tu survey jumpa lady's choice punya mayonis yg label wrna maroon sikit tu(mayonis resepi barat).yg tu tengok carbs dia xtinggi sangat. + sos life yg baru( baru kot,before ni tak penah jumpa) sos cili pedas (sbb dia letak cili hijau) pun camlow carbs. tp betul ke? ke ada hidden carbs di sebalik tu.huhu

    ReplyDelete