Thursday, March 3, 2011

Review Menu..

Assalamualaikum..

Perhatian kepada semua follower taknakgemuk dan pengguna jalan raya . Sila baca daripada bab 1 supaya anda semua tahu ape kejadahnya diet ini . Ini bertujuan untuk mengelakkan sebarang soalan yang berulang . Soalan berulang kemungkinan tidak akan dijawab akibat ... entah , aku pun tak tahu .. jadi , baca je dari mula dan berhati hati di jalan raya ok ?

Setiap maklumat yang aku dapat pada peringkat awal mungkin tidak lengkap , jadi , ada kalanya bila aku baru sedar daripada angan yang aku ni tersilap , baru la aku mengaku aku bodoh dan membetulkan kesilapan yang ada . sebab tu kena selalu Usharrr blog ni ye ? uit ..jangan doa aku jadi bodoh , mampus aku dalam exam nanti ...


*********************************

Aku update atas permintaan ramai...kui2 , sila muntah guling2..

Kebanyakan daripade korang semua ada hantar contoh menu korang dekat aku. mestila kat aku , takkan kat ayah aku?

jadi , malam ni aku nak review menu korang semua..Betul atau pun salah menu korang semua..


Ok , menu first..aku suka orang yang hantar menu macam ni..kemas , teratur , anggun , cantik , sopan santun , dan lemah longlai..huhu


bf: telur dadar 2 biji + tuna grg smlm 3 sudu + mayonis 1/2 spoon + salad 2 helai

lunch : sup ayam + 4 ketul ayam sederhana

dinner (lmbt ssgt ari ni..around kul 9.45 br mkn) : tomyam ayam

air: almost 6 liter ari ni..

exersice: jalan2 kat shopping complex from 6pm to 9pm


Menu approved! sah dan boleh ditiru..

Menu no. 2

bf, lunch, dinner..
bf= 4 biji telur rebus + mayonis kimball (1.1gram)=ambik 1 sudu kecik.
lunch= 2 ketul ayam goreng + 1mangkuk salad.
dinner= 3 biji telur goreng

Ni lain macam sikit , dalam atkins , kite kene pelbagaikan menu ..jangan telur je hari2 macam ayam dah takda kat malaysia ni..ikan pun ada..

Menu no. 3

sarapan : telur goreng sebijik +mayonis
makan tengahari : tuna setin + sayur kobis sikit +

makan malam : telur goreng + cheese

Ni pun masalah..makanan terlampau sikit..rasenye aku dah cakap pasal jgn makan sikit , nanti metabolisme jadi rendah..tak pasal2 kang tak bakar lemak , tapi simpan lemak untuk bekalan tenaga...eh , aku tak cakap , aku type..

Menu no. 4

pagi:
telur dadar/telur gorng/telur separuh masak 2biji
tengahari:
ayam gorng/ikan gorng/ayam masak kunyit 2ketul
petang:
telur gorng 1 biji.
air masak 3.5liter
setiap hari bersauna 20 minit

Makan petang tuh sikit sgt..makan la same macam lunch..
n then jgn sauna lame sgt..kita taknak dehydrate...teringat kate seorang yg bijak kat sekolah dulu.."gila ke nak kurus masuk sauna , maw kering? "


Menu no. 5

pagi:
telur stgh msk 3 bj + pepper shj

lunch:
2 ikan keli or 2 ekor ikan kembung bakar,sayur kangkung 1/4 plastik bungkus air tu..huhu..bujang!!

dinner:
3 bj telur+cheese sekeping digoreng hancur or telur 3bj 1/2 msk,2 ekor ikan goreng or 1/4 ayam goreng bhgn peha


Sah dan boleh tiru!

Untuk yang malas sgt , boleh tiru menu yg sy approved..

tu semua contoh menu yang aku dapat..sesiape yg menu dia aku tak review lagi , sila marah aku dalam bahagian komen ok? kemungkinan besar soalan korang tak akan dijawab kalau korang marah...huhu=P



******************************************
Tolong...tolong maafkan aku kalau minggu ni aku membuat bodoh dengan teguran korang semua..minggu ni aku exam..tapi esok dah habis dah..

InsyaALAH sabtu ni aku akan pergi ke OU untuk audition Sejuta Impian..kalau aku jadi pergi yang mana aku akan beritahu dekat fb , boleh korang datang dan bagi sokongan? sambil tu kita boleh borak2 pasal diet kan ? Sekarang ni masih dalam proses nak minta kebenaran bapak aku , aku tengok muka dia tadi macam 50/50 je ,,doa la bapak aku kasi aku pergi sebab kalau aku dapat dana tu , aku nak guna tok bantu korang jugak..=D

*****************************************
Jangan lupa lawat penaja..Ameena Boutique
Sesiape lagi yang nak menaja taknakgemuk.com , hantar emel ke dzfikri@gmail.com

Soalan2 yang korang tanya dalam post yang lepas , kejap lagi aku jawab dalam post tu ok ?

Ok , nanti bagi la apa2 soalan ok..tapi jangan la tanya soalan " mana keluar dulu , ayam atau telur" . Tu soalan untuk yang dah lama tak makan ... Kaki , tangan , kasut ...

Ok , stakat ni je , jangan lupa klik apa-apa yang berunsur iklan dalam ni ok ? setiap bantuan anda amat dihargai .. atau pun ,,, tolong la klik , aku merayu ni...huhu..

Letak link blog korang dekat bahagian komen dan kita akan exchange link ok ? taknak ? taknak sudah .. Merajuk .. ~...~

Sekian...Assalamualaikum...







29 comments:

  1. ok dzul.. 4low mane boleh ..jgn 4lo mne xley...mar loveaddict

    ReplyDelete
  2. ok dik akk folo la resepi yg dh direview tu....

    ReplyDelete
  3. salam..zul..kty pun dah start diet..mcm dzul nie

    kalau rajin dzul leh singgah blogdiet kty tgk menu okeh ke tak

    http://attydiet.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. xsure dpt pegi ke tak esok sbb tak de kawan nk gi!!T_T

    ReplyDelete
  5. salam,
    dzul...sy dh wt tp too slow..adakah sbb sy mkn ckit then metabolisme sy rendah...n nk gtw sy jz berthan tuk 2 weeks jer...easily give..i need some advice from u........plz kwn2 bantu i

    ReplyDelete
  6. InsyaAllaH akak follow tu menu yang da dzul review..thanx syg coz sharing....

    ReplyDelete
  7. same here... baru start semalam... thing is, org takder prob ngan tak makan nasi sebab dah lama stop since mid last year... cuma bab kene makan 3 kali sehari and minum byk air masak tu yang problem... sebab org selalu skip lunch and minum kurang ... tapi bab minum dah praktis dulu sebelum start... neway, org apa buat daily diary (gambar jer) on menu... tolong check ek (teqiu^^)... org rasa org makan sket la... masalahnyer each time dah rasa full... especially bila makan salad ngan tuna tu plus ngan air yang ditelan sebelum makan... *pengsan*

    http://dimataqaisara.wordpress.com/category/atkins-%EB%82%A0%EB%A7%88%EB%8B%A4/

    ReplyDelete
  8. PAGI:
    - 2 biji telor rebus (size sedang/besar) @ 2 biji telor gowen (size sedang/besar)
    * besa telor goring tuh akak makan ngan 1 sudu kicap lemak manis JALEN. Lau telor rebus akak makan camtuh jek..

    TENGAHARI:
    - Ayam gowen (ayam+kunyit debu+garam+ajinomoto)
    - Sup ayam (ayam+rempah sup ADABI+garam+ajinomoto+bawang putih/merah+halia+lobak+daun bawang/sup)
    - Solok lada (lada+bawang merah+halia+serai+asam jawa+garam+ajinomoto+kelapa parut+santan)
    - Ikan cencaru bakar (kelapa parut+bawang merah/putih+halia+lada kering+cilipadi+asam jawa+kunyit+garam+ajinomoto)
    - Masak lemak cili padi (bawang merah/putih+ketumbar+santan+kunyit+garam+ajinomoto)
    - Paprik (kobis bunga+anak jagung+lobak+serai+daun limau purut+bawang merah/putih+halia+ayam+sotong+udang+cilipadi) *neh faveret akak sebab byk sayur..*
    - Sayur gowen (sayur+ikan bilis/ayam+bawang putih/merah+lada+cilipadi)
    - Tomyam (pes tomyam ADABI+sayur+ayam+udang+sotong+serai+bawang+halia+daun limau purut+ajinomoto+garam)
    *akak org Kelantan..so dalam masakan mesti ada walau sket gula..di ambil kira x??

    PETANG
    - Sama dengan tengahari..lau malas..gowen @ rebus telor..=P

    Berat asal 93kg++..pas akak diet xmakan nasik saje belah malam slama seminggu,berat akak jadik 91.5kg. 1 minggu pertama akak amal diet Atkins, akak lost 6kg..tapi skang dah masuk 20 hari akak masih kat tahap 87kg.. rasa nak menangis sebab xturun.. maybe jadual makan xbtol..

    ReplyDelete
  9. lupa plak..pasal air meman akak peminum air yg berjaya..maybe lebeh 4 liter 1 ari..
    arituh ada try wat coeslow cara dzul..xleh telan akak.rasa muak semacam..

    hope dzul leh bagi komen..=)

    ReplyDelete
  10. dik tanya sikit la... dlm masa 2-3 hari amalkan diet ni...mmg badan letih semacam ke? letih dari bulan posa lagi...

    btol ka?? ke ahkak sudah salah diet nih....

    ReplyDelete
  11. de org yg gemuk air ni kene elak lebih minum air kew? bagi sikit panduan mknan harian yg seimbang n cara2 untuk kurus de ..! Aq nak tahu lebih terperinci lah . btw aq ni pun masih sekolah lagi .. tolong la ya

    ReplyDelete
  12. Salam Dzul....akak pn confius,1st week lost 3-4kg,2nd week xsmpi 2kg pn....nape ek?

    ReplyDelete
  13. hi zul..
    pg x audition sejuta impian tu?

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Adik Zul yang comel lagi hensem bergaya..(perghhh tinggi puji)

    Tolong tengokkan menu akak semalam ni eekkk:-

    Pagi : telur dadar 2biji + kacang pjg potong2

    Lunch : Ayam goreng (peha) 2ketul + sayur bayam tumis (beli kat kedai..tak tahu lah kalau org tu masak letak gula)

    Dinner : TomYam sayur (carrot + bunga kobis + lada benggala + kacang peas + pes tom yam adabi)-semua sikit2..tp rasa cam ada buat dosa plak. Ada tak Zul?

    ReplyDelete
  15. salam dzul...
    akak dah try diet ni memang berkesan seminggu akak turun 3kg...perghh memang bersemangat ni...
    nak tanya lah boleh tak makan satay ayam&daging (tanpa kuah)...dan makan ayam percik??
    lagi satu bila akak masak tomyam, akk isikan cili api..yelah baru best kalau pedas-pedas sikit kan...tapi nak tahu gak, boleh ke amik cili api ni???
    thanks zul..sebab telah ubah gaya pemakanan akak selama ni....:)

    ReplyDelete
  16. rs2 sotong dan baby corn benda yg patut dielakkan sbb byk carb n xbbaloi.xtau bab berapa tp ada la.

    aku bt diet ni turun naik turun naik je.now nk restart balik.ms 2 minggu sblm ni turun sekilo je.kecewa sgt2 n hampir giv up tpx giv up lg.rest 3 hr and esok nk restart.

    ReplyDelete
  17. salam der..

    bro try idet nih setelah bro diet cara bro sendiri. Just makan ikan dan sayur. tapi bro jog setiap petang. bila hasilnya dah nampak, barulah ada sepupu kasi tau diet atkins baca di blog der ni la..

    so bro try dan teruskan jog. hasilnya memang bagus, bro ok je tak kisah naik ke turun, tapi bro dari saiz 33-34 dah boleh pakai suar saiz 29 skrng. berat tak selalu timbang sbb tak rajin menimbang.

    kawan ada puji kata kurus tapi ada yg kata sakit ke. but bro rasa bro lebih sehat dan ringgan. badminton, jog adalah makanan sampingan bro. skrng pun bro dah makan nasi sikit, murtabak, air manis dan kek. tapi tetap akan selang selikan dgn bersukan dan atkins.

    nasihat bro utk kawan geng diet atkins ni, jgn hanya dgn cara pemakanan saja. kalau nkhasil yg segera bersukanlah sampai peluh menitis, bukan hanya berpeluh di dahi k.

    tq so much der

    - dewa sirap -

    ReplyDelete
  18. pegh korang...!!!!
    aku nie metabolisma tinggi....nk gemok...
    korang nak kurus lak...!!!
    pegh!!!!

    ReplyDelete
  19. kdg2 rase fobia nk mkn...huhuhuh

    ReplyDelete
  20. as salam dzul,,ni sy tnye sy de ikut menu ni
    pagi : 5 sudu oat+ holick + 1 sudu gula
    tghari : 5 sudu oat + holick
    mlm : 1 biji epal
    kdg2 mkn jgk 1-3 sudu nasi+ ayam goreng/ burger
    senaman khusus 2 xde tp sy join tarian
    tp mslhnye brt xtrun2 pn..sdeh la.

    ReplyDelete
  21. dzul..kalo menu cmni ok x?

    bf-telur dadar + mayonese
    lunch-sayur kobis+sawi jepun semangkuk,sambal ikan
    dinner-telur dadar + ikan kukus

    ok x??
    bese nye sy suka ambil syur lbih...ade effect x?

    ReplyDelete
  22. dzul....
    kalo menu camni ok ker??

    bf-mihun goreng
    lunch-kotiaw sup/ladna
    dinner-xamek lgsg...sbb kalo amek dinner esok sure lapar yang amat...

    tp akak ade 1 bad habit...suke mengunyah...so...efektive ke care pemakanan gitu ek??

    dr segi senam plak...now juz bejalan dr ops ke LRT lbeh kurang 200m pegi dan balik...cukup x agk2??

    ReplyDelete
  23. munyy....no harsh but please read from bab 1...

    teacher dooty...please read bab 1 too...this diet is low carb kind of diet not calorie diet

    hehehe tolong zul jwb.

    ReplyDelete
  24. kengkawanku.... setahu aku la kan, cara diet dzul nih, sentiasa kenyang.. so korang jgn la makan sikit sgt.. tak perlu la control sgt. yg penting jage 20g carb sehari..

    oat tak boleh, meehun, mee goreng dan ape jeniss yg berkaitan dgn gandum or tepung tak boleh~

    korang ikot je ape yg dia dah approve.. tak yah nak pening2kn kepala dok cari makanan ape yg low carb.. ikot je ni..

    pagi : telur rebus/telur goreng
    tghari dan malam : ayam or ikan beketul2...
    *edit la sikit ayam or ikan tu supaya tak berapa nak jemu..

    part ini yg penting !! sgt penting!! Korang amalkan minum air suam beb.. bargalon2... elakkan air manis, minuman berkarbonat amatlah dilarang termasuk 100+...

    siyes.. pasti korang rase kelainan pas tu.. bersemangat je.. jgn mudah putus asa... ingat pepatah ni "hendak seribu daya, tak nak sampai bile2 macam tu la jadinye.."

    ReplyDelete
  25. ramai gak yg dh baca blog ni tp jenis XPAHAM BAHASA EK, asik tanye soalan yg berulang2 jer, aku lak yg geram, dzul ko lenkali xyahlah nk jwb bg org yg xpham bahasa yg degil sgt xbaca BAB 1 tu,pastu ader gak yg xtau nk bezakan jenis makanan, lau mcm tempeh ker mihun ker oat ker kan xtau tu semua dibuat dr apa, BAB 1 kan dah diterangkan apa yg xbole makan, masih lg nk nyusahkan dzul.....

    ReplyDelete
  26. Hai saya just start buat diet nie..alhamdulilah.in 4 days i lost 2.5kg...sluar pon dah besar..nak tye boleh x makan protein yg berkuah? N kenapa kaki lemau sangat nak jalan n saya punye jantung degup laju sgt walaupun just jaln biasa ke kelas?

    ReplyDelete