Thursday, July 7, 2011

CONTOH menu yang lengkap..Ponteng sehari seminggu?

lepas dah baca , jangan perli aku , "eh , dzul update la.." huhu...memang aku busy sangat dengan sekolah sekarang ni , sebab tu tak ada new post..lagi pn , aku tak keje kat pejabat pos , macam mane nak buat post baru? <- budak bermasalah

Ok , seperti biasa, korang semua dimestikan untuk membaca daripada bab 1 dahulu..kenapa ? sebab untuk korang semua mudah faham dan tak adalah soalan yg berulang..soalan yg berulang tak dijawab kerana nanti ia akan jadi jawapan yang berulang...ini bukan astro nak ulang2...huhu..

ok , sila lawat penaja aku..yang ada di kiri dan kanan..lawat dan beli lah barangan2 yang dorang jual sebab kalau korang beli , aku happy..huhu..bukan apa , duit2 hasil iklan ni untuk blog ni juga sebab nanti aku akan hire beberapa orang moderator supaya soalan akan selalu terjawab...tolong aku ye?

***************************
ok , btw , www.taknakgemuk.com dah ade author baru... Mod IJAT .. Kalau korang klik , boleh korang nampak gambar toyol..try la..=D
saudara ijat ni atkiner yg menghidapi gout , dia akan aja camne nak modified diet atkins kalau mengalami gout dan akan jawab beberapa soalan kat blog..
Di fanpage Facebook "tak nak gemuk" pula , adminnya , kak myoliza... Atkiner yg dah berjaya sampai ke fasa 4...

*****************************
Lagi satu , baru2 ni , aku dah dijemput oleh Dr. Firdaus dr fakulti perubatan UPM untuk beri sedikit TALK pasal motivasi untuk diet kepada beberapa org staff..satu pencapaian yg besar untuk aku sebab fakulti perubatan UPM sgt besar...kalau ada asma , ish3 , semmmputtttt...

tp syg , gambar2 dah hilang daripada fon aku...waktu tu aku suruh kawan ambilkan gambar , takkan nak ambil sendiri kot..gila ke penceramah boleh main kelik2 gamba waktu bagi talk..sia2 aku makan kasut nanti..bila aku balik rumah , aku dioffer untuk upgrade fon...sebab aku excited , aku lupa nak backup...pandaikan aku?
apa pun terima kasih kpd Dr. Firdaus kerana menjemput aku dan thanks kepada nurse kat sana yang tolong hantar aku dan kawan aku ke stesen komuter UKM kalau tak silap....

tiba2 ada lampu neon berkelip di atas kepala ? bagaimana kalau kita buat kelas diet? siap dgn workout sekali..nak join? huhu,,

******************************************
arini aku nak explain 1 benda je....

MENU YANG SEMPURNA...

ramai sangat mintak menu induction daripada aku...banyak kan menu dalam ni , tapi ramai lagi yang nak tahu menu..mungkin korang tak baca sampai habis..kalau susah sangat nak baca sampai habis , cuba nyanyi sampai habis? huhu...

COntoh..

Breakfast..
telur 1 biji..0.3gram
sosej rendah carbs(honeychick) 4 batang...1.2gram
Air 5gelas sebelum makan...
Multivitamin 1 biji...

Lunch...
Ayam bakar 3ketul..3gram..
Sayur goreng 1 mangkuk...5 gram..
air suam sebelum makan 5 gelas..

Between Dinner and lunch
Telur scramble 2 biji..0.6gram
sesudu mayonis...1.7gram

Dinner..
Sup Ayam 1 mangkuk..4 gram..
ikan seekor .. 2 gram..
air 5 gelas sebelum makan..


total , hampir 19 gram carbs..

lihat , ada multivitamin..mesti ambil! pergi farmasi , mintak je multivitamin..mesti bayar la kan..tak kisah la ape brand pun ok?

ada yang tanya , sehari ponteng diet dalam seminggu boleh? tak boleh...sebab untuk ketosis kantoi senang sangat..untuk dapatkan ketosis , lebih drpd 2 hari tau..sumber = "buku Atkins"


**********************************************

Sekian , ingat , soalan sila letak di bahagian komen..selain drpd bahagian komen , aku akan berlagak merajuk dan tak jawab soalan korang..huhu...

Untuk sesiapa yg nak iklankan perniagaan , boleh la hubungi aku di dzfikri@gmail.com untuk berurusan.. jangan nak iklankan diri sudah la..

Jangan lupa lawat FANPAGE TAKNAKGEMUK...

Assalamualaikum.. =D

91 comments:

  1. mlas lah na diet (: 'HAHAH

    ReplyDelete
  2. siot dzul ko ckp aku toyol hahahahahhaha

    ReplyDelete
  3. adik cute..:) cana klu terlebih skit carb?cnthnya >0.5g?huhu

    ReplyDelete
  4. salam adik..ada tak kudapan yg sesuai tuk tmn tgk tv?kadang2 tu perut mmg kenyang tp mulut ni gatal nak ngunyap..arigato gozaimas

    ReplyDelete
  5. saya dah try 4mgu diet ni~ dah trun 3,4 kilo jekkk...sikit ! hahahha tgah try lagi ni..ok nk foloow menu kamu ni la~ heee tapi an dalam mgu ni... ada kantoi sikit sbb mak masak over sedap ! hahahahaa

    doakan kejayaan ku ! :)

    ReplyDelete
  6. bro..comfius pasal air soya tanpa gula....bleh minum

    ReplyDelete
  7. aku dah google search pasal limau nipis..bleh ker makan limau nipis..brapa carb dia yer???

    ReplyDelete
  8. kejap..air soya ni 0 carb kan kalau tak cmpur gula..so bleh ker minum..check kat google search, ada yang kata bleh dan ada yang kata tak bleh..Dzul yang hensem (tipu)..bg la pendapat

    ReplyDelete
  9. sosej honeychick tu bukan 0.7g carb ker per saving kat nutrisi yang dia tulis..kenapa dzul kata 0.3 jer????..takpun aku yg salah beli...plastik merah kan cover dia....

    ReplyDelete
  10. thanks dzul 4 update this blog.. really miz it..hehe.. ok, btw..nk ask nie.. telur puyuh leh mkn x?? bpe carbs dye?? huhuu... n ktner ahh nk dptkn info sal carbs..sng ckit coz daa xpyh ask dzul ag pasnie sal carbs.. tiap kali ad kemusykilan sal carb smstii ask dzul..huhuu... y dzul bg link psl carbs counter hri 2 xbezz r... susah nk crik..huhuu..thanks dzul.. =)

    ReplyDelete
  11. ijat...aku jujur bro..ko gi la jawab soklan dorang..huhu..

    anonymous , jgn tipu , sy x cute..huhu..kalau stakat 0.5 takpe , jgn sampai 10...=D

    Anonymous..kudapan? scramble egg atau pun chewing gum..1 keping 1 g...

    Fatin..gudluck ok? =D

    anonymous...pasal soya.. klik ni... http://www.livestrong.com/article/347619-soy-milk-carbohydrates/ ... kalau tak ada gula , 4g , soalannya , berbaloi ke minum? huhu..

    ReplyDelete
  12. anonymous..
    mmg 0.7...tp tu untuk 100gram..aku kira2 dalam 0.3 la...

    anonymous...
    kalau sy , buat macam ni...contoh , sy nak cari carbs untuk anggur...sy akan search mcm ni kat google.. "carbs in grapes" .. sama la dengan makanan lain..then sy search al dekat apa yg google keluarkan..biasanya jumpa..=D
    telur puyuh boleh , gila low carbs..huhu

    ReplyDelete
  13. anon...
    air soya ada gula ke takde gula ke sama je takleh minum

    anon...
    limau nipis ke limau tebal ke takleh minum

    ReplyDelete
  14. mengadee :DD
    'HAHAH . yew lah , tahuu lah dye comell . *orang lah yang ckap
    pasnie na diettt :P untukk jdie comell jgakk !~

    ReplyDelete
  15. eiyka da try diet ny ary ahad lepas n da turun 9kg. . trimas kat dzul sebab kongsi tentang diet ni. . tp, kalau x mkan multivitamin tu bleh x ?? pastu, bulan puasa ni, nak minum horlick boleh ke ??

    ReplyDelete
  16. salam fareiyka... macam mana awak buat turun 9 kg..bagi tips skit boleh???

    ReplyDelete
  17. eiyka just buat ape brader dzul ajar je. . n tak sentuh mkanan yg high carbs. . pastu eiyka ade la kayuh beskal o jog xsmpai 1/2 jam shari (cos pegi skola) lau bab mkan lak, eiyka just ekot menu yg brader dzul bagi jewp.. ^_^

    ReplyDelete
  18. wahh..thanks dzul.. i daa try induction since last 2weeks ago..n hasilnye sgt mengejutkn..hohoo.. i've lost around 8cilos in 2weeks..hehee.. n nk troskan induction in another 2week.. hopefully,success.. n thanks 4 ur info sal telur puyuh n carbs counter tuuu..thats me.. hehe.. wink2..^_^

    ReplyDelete
  19. Dzul,

    nak confirmation nih... aku ade terjumpe roti pita (frozen) brand Saudi... sangat la low carbs 2gm carbs/100gm.... mcm x pecaye... sile advice..sila advice... SILA ADVICE.... ;)

    dlm mase 1 1/2 bulan buat atkins diet dah turun 8kg.... ;)

    tolong advice ye encik pakar.. huhu..

    ReplyDelete
  20. fareiyka: multivitamin tu utk cover balik kekurangan vitamin n minerals yg badan kita perlukan. terpulang kpd diri masing2 tapi saya suggest amik gak, sehari sebijik je. horlicks tu no no no ok bukan lagi ho ho ho. :)

    ReplyDelete
  21. Dzul atau ijat karchak atau sapa2 yang terer pasal atkins...

    Nak tanya pasal bawang..memang tahu bawang ni tinggi carb...tapi kalau dlm masakan kebanyakkan ada bawang...contohnya TOMYAM, SUP dan sebagainya...Soalan aku, yang manakah dibawah yang lebih byk carbs??

    A) Bawang yang diblender (halus)di letak dlm sup
    B) Bawang yang dipotong besar2 di letak dalam sup
    C) Kesemua di atas

    ReplyDelete
  22. a million of thanks to adik dzul yg hendsome.akak suke tgk video kamu.n the gud thing is...withn 1 month ive lost 15kg.from 98kg to 83kg.tips?!buat induction btl2.mkn telur,ayam n ikan.sayur kobis.mula2 mmg boring.tp kite nk kurus kan?so,berkorban r ckt.mula2 mmg susah.lama2 ok dh.yg penting minum air byk2.my mission nk berat 40kg.so still induction smpi turun lbh byk.thanks dzul.love u dik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak tumpang tanya, berat saya ni paling abis trun pun smpai 55 kg jer saya nak trun smpai 47. tapi boleh naik lebih dari 70 kalau x pantau makan. So akak ader buat diet n exersice gak ke cuz byk sgt akak trun dlm sebulan..

      Delete
  23. cik anon, july 10,10.45am

    antara 1kg gula batu dgn 1 kg gula pasir,..mana lebih berat...=D

    moga menjawab soklan awk tu...;)

    ReplyDelete
  24. to all atkin beginners,

    my advise is simple,..for induction & phase 1, just follow apa yg dzul suggest dlm BAB 1, khatam sampai habis ,hookay.

    u will get the result, dont eat against the list!!!

    ReplyDelete
  25. hai adik dzul...

    saya dah buat atkin ni minggu lepas... tapi hujung minggu baru2 ni dah langgar pantang la... p melantak durian sampai 3 biji... huhuhuhu... jahaman dietku selama seminggu turun 5 kg skrg x tau naik bape kg.... nak mula balik...

    ReplyDelete
  26. salam, dzul akak dah try diet ni 4bulan sekarang dah turun kpd berat asal anak dara..tinggal dalam 3-5kg je lagi..nak kasi lagi mantop..:)soalan akak boleh tak akak minum nescafe secawan setiap pagi, then akk minum air 0 banyak2 dgn harapan agar air 0 tu dapat meneutralkan balik air nescafe dlm badan kita?ok ke..so far, berat akk mantain jer, ade effect ke..?risau gak berat naik semula..bg pendapat yer...

    ReplyDelete
  27. Dzulll.. kenape la kau xjwab soalan aku kat fb.. hohoho.. hehe.. aku nk tye la.. kalau sambal belaan 2 boleh ke kite mkn..? n kalau berpuasa niey kite mkn lebih sikit masa berbuka..oke dok..? btw..aku lost 4 kg je.. hurmm.. sedey taw.. tgok prg laen byk turun..

    ReplyDelete
  28. sorry3.. bukan sambal belaan tapi sambal belacan aku xboley la mkn telur ke ap ke mcm 2 je.. muak.. kena pedas sikit

    ReplyDelete
  29. Dzull...hehe...wahh...TQ sbb dtg kat UPM..Dr Firdaus dh bg link blog dzull so...akk bace..n then mmg try diet atkins...beginner agk susah la sket..tp takpe will try harder..ki3..

    paling xsangka dpt tgk dzull in real..wakaka...br caya dpt tgk dengan mata sendiri..huhu...

    ReplyDelete
  30. green apple:
    nescafe tak sesuai ngn diet ni. bukan sahaja gula, kafein tu sendiri pon tak bagus. saya rasa Dzul penah citer pasal caffeine (kafein) dalam salah satu bab pasal diet coke / pepsi max. sama la kes dia camni. n akak kata akak dah almost capai target / berat ideal akak kan? sepatutnya akak dah bukan induction phase lagi. cuba baca phase 2 3 n 4 pulak ye.

    Anonymous (July 10, 2011 10:27 PM ):
    bulan puasa mmg susah nak turun berat actually sbb badan kita siang tu dalam mode lapar dan kita tak dapat nak buat exercise sgt. tapi jgn risau, atkins je mcm biasa. tarawikh tu dah kira mcm kita exercise la jugak :) makan sampai kenyang ok bukan makan sikit sangat or byk sgt sampai mengah. yg paling penting, air kena minum byk.

    Anonymous (July 10, 2011 10:30 PM ):
    nak cicah sambal bole kot asalkan takde gula. sbb kalau ada hidden carbs sekalipun dlm kuah / sambal tu, kita bukannya nak mkn kuah tu macam minum air kan? sikit2 sudey

    ReplyDelete
  31. cik myoliza..

    Tanks sbb jawb pasal bawang...tapi masih comfius..maksud saya bawang yang di potong slide(besar) yang diletak dlm sup...kalau kita tak mkn bawang tu..just bg ada perasa jer sup tu bleh..effect tak ketosis kita...

    ReplyDelete
  32. Anonymous (July 11, 2011 3:03 AM):
    Ada sumber yg mengatakan 1 cawan 14g carbs dia. tapi bila kita masak sup, takde la sampai 1 cawan kita masukkan dlm semangkuk sup kan? huhuhu... n kalo lah kita masukkan secawan sekalipun, kita makan sup kan bukan makan bawang? so bagi saya senang saja, saya anggap benda2 mcm ni sebagai hidden carbs. sbb tu kalo dalam induction limit 20g carbs per day, jgn pulak kita makan sampai ngam2 20g. rendahkan serendah mungkin.. 10-15g carbs. selebihnya tu kita spare-kan utk hidden carbs. selalunya kalo saya makan sup, bawang dia saya tak makan. tu just pendapat saya. mungkin kak myoliza n dzul ada pandangan berbeza.

    ReplyDelete
  33. salam...pada adik zul yg bijaksana or moderator..

    saya ni ada problem dgn kebizian tahap melampau..jadi balik je dah penat gila..ok x saya buat cam ni..sup sayur perencah megi kari atau asam laksa..sy tambah sayur hijau cam secawan kobis + sebijik telur....

    nak tanya satu lagi..nak beli kat mana sosej honeychick tu??

    ReplyDelete
  34. Nak Kurus:
    perencah megi tu bunyi pon macam tak sihat. cuba tgk dia punya nutricient fact huhuhu
    sosej honeychick bole didapati di NSK dan Econsave

    ReplyDelete
  35. Hello...

    sgt gembira!
    i dh cube diet atkins ni for 2 weeks n it works...
    i lost 3kg in 2 weeks...
    mcm sikit kn? tp atleast turun... alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  36. Ijat Karchak : thanx ye abg karchak tolong jawab soalan saya.. hahaha.. urmm tapi sekarang aku tgah berpuasa ganti.. so adekah kemungkinan berat aku xturun mcm selalu..? sbb biasa aku lost in a week dlm 2 kg..
    aku Anonymous (July 10, 2011 10:27 PM ): dan Anonymous (July 10, 2011 10:30 PM ):

    ReplyDelete
  37. setuju dgn ijat karchak....saya pun tak mkn pun bawang tu..Tapi mcm ner dgn pandangan MYOLIZA...dia kan pandai masak...orang terer masak mesti tahu..bawang yang dipotong slide besar untuk penambah rasa (tak makan) ada effect tak utk ketosis...DZUL sila beri pendapat..serius nih....

    ReplyDelete
  38. anon,..

    pasal bawang tu,..pendapat akak pun sama ngan en ijat karchak tu,..kita guna bwg, sbg penambah rasa jer,. boleh refer tips masakan cara akak,yer.selalu akak guna 1/2 dr bwg size sederhana (bwg bombay),utk scramble egg, klau size kecil letak 1-2ulas jer dlm masakan lain2, spt tumis air or tomyam.

    ReplyDelete
  39. Anonymous (July 11, 2011 7:28 PM):
    susah kita nak jangka secara tepat penurunan berat badan samada kita puasa or tak. cuma make sure ketosis kita sentiasa on, insyaAllah berat / size turun tak kira sikit/byk.

    kak myoliza bila akak sebut pasal telur baru saya teringat.. ni ada 1 tips.. jgn la beli telur nutri plus la omega3 bagai suma tu. sbb carbs dia ada la dalam 3 kali ganda dari telur biasa. tak cayer cuba check kat nutricient fact kat label nutri plus tu hhehehehe

    ReplyDelete
  40. maksud saya 3 kali ganda lagi tinggi carbs dia. so better beli telur biasa je huhuhu

    ReplyDelete
  41. hai en.karchak..
    saya baru je mula atkins ni hari isnin lepas..
    so far ok je,xde la lapar2 ke ape ke..
    cume sy konfius la dengan makanan yg sy ambik..
    takut terlebih carbs la even dh try cek kt nutrition fact yg cm u ol cakap ni..ada tips x cane?huk2

    ReplyDelete
  42. en.karchak..

    Telor biasa gred C ok ker...ataupun gred D atau E..which one is better for atkins??..Dzul ckp telur 0.3g tu type aper yer?

    ReplyDelete
  43. Anonymous (July 12, 2011 6:56 PM):
    ada post yg ajar macam mana nak baca nutrition fact. cuba try search kat searchbox n refer situ ok?

    Anonymous (July 12, 2011 7:52 PM):
    C D E ke suma ok jer.. asalkan bukan yg telur2 mahal Omega3 la Nutri Plus apa semua tu. sebab yg tu suma low cholestrol n calories, tapi carbs dia sgt tinggi.

    ReplyDelete
  44. teh kurus blh minum x?teh herba yg bg cirit tu.plz jwb

    ReplyDelete
  45. yup,,telor omega or nutriplus tu,..bukan zero carbs,..tp still ok, coz lebih berkhasiat dan LEBIH MAHAL ;)

    pilihan masing2 KAN, tepuk dada tanya selera.hehe

    ReplyDelete
  46. en.karchak n kak myoliza,

    saya baru nk mula diet ni..klu sy minum 2 liter air je sehari cukup x?xlarat la nk minum banyak2..hoho..lg 1,semalam br beli mayo kimball..tgk nutrition facts cm ok..ada x yg penah cube mayo ni?n lagi 1, if makan telur puyuh ok x?bape biji sekali makan yg seswai?sorry la,banyak sgt tye..hehe..tq!

    ReplyDelete
  47. Anonymous (July 13, 2011 1:57 AM):
    2 liter air tak cukup. ingat tau.. diet ni apabila ketosis terjadi, ketones akan terhasil dalam buah pinggang. so kita perlukan air yg sgt byk untuk buang ketones ni, dan juga acid uric yg dihasilkan. kalo tak cukup air, bole membahayakan kesihatan dan memberi kesan kepada penurunan berat badan.
    telur puyuh kalo ikut pemahaman saya no hal. low carbs. tapi tak kenyang hahahahaha.

    ReplyDelete
  48. ketosis tu ape??xtaw, so tertanye2

    ReplyDelete
  49. Anonymous (July 13, 2011 8:18 AM):
    Sila baca dari bab 1 ok

    ReplyDelete
  50. hello. saya dayang from sabah. nak tanya.
    1. what if i use dumbell during this diet?
    2. dumbell berkesanuntuk kuruskan lengan tak?
    3. natural clenx tea boleh x minum during this diet?
    anyone, please response to my ques :)
    DZUL, sumpah kamu comel. saya ketawa banyak eventhough just looking at your posts. tq. you're my idol :)

    ReplyDelete
  51. Anonymous (July 13, 2011 9:18 AM):

    weight lifting bagus juga utk build muscle, lagi byk muscle kita build, lagi tinggi metabolism badan kita n lebih byk tenaga diperlukan untuk badan, dan apabila badan perlukan lagi byk tenaga, lemak akan dibakar dengan lebih byk. tapi tak perlu la paksa sangat. actually cardio n interval training adalah memadai untuk diet ni.
    cuba cari video2 exercise yg sesuai dgn citarasa kat youtube. ini antara exercise simple yg berkesan: http://www.youtube.com/watch?v=OZGluQL2NK4 yg penting, jgn paksa diri.

    kenapa perlu kita minum / makan apa2 ubat kurus? sedangkan kita ada pilihan untuk sihat dengan cara natural? lupakan semua tu. dulu masa badan kita naik, ada ke kita makan apa2 ubat bagi gemuk? takde kan? huhuhu
    lagipun benda2 tu tak bersesuaian dengan diet ni. saya rasa kandungan gula n carbs dia mesti sgt tinggi.

    ReplyDelete
  52. thanks my dear -dayang

    ReplyDelete
  53. ijat yg karchak..

    saya tengah konfius ni..
    semalam ada beli sosej brand farm best..dalam tu ada 10 batang..kt nutrition fact tu mention hidangan setiap pek =5 n carbs = 6.1 g..adakah itu bermakna 5 btg sosej=6.1 g carbs?so sebatang tu dalam 1.2 g?
    n lagi satu, cheddar chesdale 1 keping=0.7 g..ok x?pls jwb ye brader yg kacak+macho+bergaya..hehe

    ReplyDelete
  54. Anonymous (July 13, 2011 5:36 PM):
    ok mari kita buat matematik sikit
    1 pek ada 10 batang
    1 pek ada 5 hidangan
    so sekali hidang maksudnya 2 batang
    so skang kita kena tgk carbs per serving dia berapa? adakah 6.1g tu carbs per serving ke or adakah ianya carbs per pack?
    kalo per serving maksudnya, bahagi 2 batang dapatlah carbs utk sebatang
    tapi kalo 6.1g tu ialah carbs per pack, so maksudnya 6.1 tu bahagi la 10 batang.
    dalam kes ni, saya rasa 6.1g tu ialah carbs per pack. so sebatang = 0.61g
    cuba double check balik packaging label dia ok

    cheese tu ok cun. kegemaran saya tu. hehe

    ReplyDelete
  55. kengkawan. Jom kite mulakan bersama. Raya pun nak dekat nih.. Cantik sgt la tu...

    ReplyDelete
  56. alamak..en.ijat,sy rasa 6.1g tu cm carbs per serving je..so 3.05g la sebatang??
    aiiyooooo..agak banyak tu...ngaaa..rasa nk balik umah sekarang je tgk nutrition facts kt sosej tu!!!huk2

    pastu kan td time sahur sy makan 2 biji telur rebus, 2btg sosej tu..(yg konon2 xbyk carbs tu la..hehe),mayo 1 sudu, hirisan timun n tomato,cheddar 1 slice..ok ke?rs cm banyak bebenor makan td..hihi

    ReplyDelete
  57. saya penah dgr yg sosej farm best tu carbs dia agak rendah. tapi saya tak penah beli so saya tak penah tgk brp carbs dia. tapi saya rasa 6.1g tu maybe per pack kot. nanti balik double confirm ok? jgn risau.

    sahur tu dah ok dah tu. air jgn lupa minum byk.

    ReplyDelete
  58. salam adik dzul atau en.ijat plz tolong jawab ye hehhe

    1. klau mabik kurang dari 20g carbo boleh ke? kadang2 kira tak cukup lak 20g carbo bile dah mkn hehehe...

    2. cayenne paper bleh tak? saya sll masukkn dlm omelet saya...

    3. dietry supplement...saya mkn LIPO 6 ( fat burner) boleh ke mkn masa wat atkins ni? ini saya terbaca dlm web kevin zahri syorkan...

    sekian...tq...jawab tau..

    ReplyDelete
  59. ijat karchak
    -apple hijau boleh makan tak?
    -buah salak leh mkn tak?

    da search kat tenet cam xda info pon.. =(

    ReplyDelete
  60. Anonymous (July 13, 2011 11:37 PM):
    20gram tu maximum. bukannya maksud kena cukupkan. lagi rendah lagi bagus.
    cayenne pepper bole je kalo nak masukkan sbg penambah rasa
    supplement seperti fat burner pls elakkan. jgn terlalu nak cpt turun. biar badan kita ketosis secara natural n berat turun cara natural. mcm tu lebih sihat. kalo nak makan supplement, just makan multivitamin.

    Anonymous (July 13, 2011 11:51 PM):
    apa pon tak bole. hahaha
    buah2 suma takleh ok suma tu ada gula

    ReplyDelete
  61. ijat, akk nak tanya. losen mustajab yg pati halia tu boleh guna x? sapu sbgai tambahan utk baka lemak. heh heh heh.

    ReplyDelete
  62. en.ijat...

    adik dzul ckp kene minum air suam...mcm saya kat opis nie ada air mineral je....takpe ke? janji air dak? ke tak boleh?

    ReplyDelete
  63. kaklimah:
    kalo sapu losyen je takpe. jgn mkn ok? sbb losyen high carbs hahahahahaah

    Anonymous (July 14, 2011 12:59 AM):
    bole. saya pon beduk air mineral jer yg ada kat opis ni

    ReplyDelete
  64. dear encik ijat karchak...mcm ne nk kecikan peha n lengan?berat dh byk turun.tp kat dua tempat seksi ni xblh2 nk kecik.mcm ne ni?tlg laa

    ReplyDelete
  65. Anonymous (July 14, 2011 4:35 AM):

    bole cuba follow exercise videos yg ada kat youtube or mana2. ni antara contohnya:
    http://www.youtube.com/watch?v=s9byyWzHTcg
    http://www.youtube.com/watch?v=PwEIAXTeICo

    ReplyDelete
  66. Da dkt bln pose,leh tlg bg menu tuk pose sbb da nk mule ganti pose...

    ReplyDelete
  67. Dzul...klu mkn madu asli bleh x?satu lg ubat2 tradisional mcm kacip fatimah bleh mkn ke or akn grab dia tinggi?tlg la jwb..

    ReplyDelete
  68. dear ijat,

    sy nk tanya..if buat coselow then taruk sikit whipping cream dalam sesudu boleh ke?tinggi x carbs dia?

    lagi 1, saya minum air 3 liter sehari..ok ke?

    TQ

    ReplyDelete
  69. anonymous...nanti sy akan buat post pasal puasa..btw kat post2 lepas ada bab puasa..

    anonymous..madu asli takleh , kacip fatimah takleh..

    anonymous..
    whipping cream ok...=D

    ReplyDelete
  70. adik dzul yg kiut..hehee
    buleh x tlg tgkkan menu akak ni??pleasshhhhhh

    dinner smlm (berbuka):

    ikan goreng-2 ekor (saiz die xde la beso sgt)
    bayam masak air
    tuna mayonis-2 sudu (klu ikut nutrition facts dalam 1g carbs)
    telur puyuh rebus-4 biji
    sosej 1 batang (dlm 3.05 g carb)
    -tp kul 10 malam tu akak dh 'termakan' ayam kfc..dlm 2 cubit beso gitu..tp isi je..kulit x..*menyesal plak rasa*

    bf tadi:
    telur puyuh rebus-5 biji
    coselow (kubis+mayo 1sudu+whipping cream 1 sudu+garam+tomato 3 slice)
    cheddar 1 (0.7g)

    ok ke dik?yg pasal kfc tu yg akak plg risau..huk2

    n lagi 1,akak minum air dlm 4 liter sehari..cukup ke?

    fyi,akak br 5 hari buat atkins ni..harap adik dpt bantu..

    TQ dik..

    ReplyDelete
  71. Anonymous (July 14, 2011 8:36 PM):

    dinner berbuka akak ok. cuma sosej tu cuba cari sosej yg rendah lagi carbs dia. kalo sebatang 3g tu tinggi tu.
    kfc 2 cubit takde kulit jgn risau no hal.

    breakfast pon cun.

    air pon cun.

    good luck.

    ReplyDelete
  72. tq dik..

    wah..semangat da makin membara ni!!
    huhu..tp air tu masalah sikit la..akak liat skit la nk minum smpai 4l..3l je boleh?:p

    ReplyDelete
  73. salam adik dzul n abg karchak...

    ni menu saya bleh komen sket tak?

    b'fast: 2 biji telur rebus without kuningnye sbb x suke + 2 bende rebus ( ini kekacang kan termkn la)

    lunch: 2 ekor ikan bakar + 1 ketul ayam masak merah + satu cawan bayam rebus dgn garam

    snack: 1 keping cis 1.4g carbo

    dinner: mgkn 2 biji omelet @ mgkn tak mkn sbb penat ptg ada workout.

    air takat ni dh minum 2.5 liter

    ptg ada workout 1 jam bwk air 2 liter..

    OK TAK SAYA PUNYE NIE?

    ReplyDelete
  74. Anonymous (July 15, 2011 12:06 AM):
    air kena minum byk. nanti cikgu marah

    Anonymous (July 15, 2011 12:32 AM):
    bfast ok
    lunch ok
    dinner ok tapi kena makan jugak! jgn skip mana2 meal.

    air kena minum byk.

    set!

    ReplyDelete
  75. asam jawa yg kite perah dalam sambal tanpa gula boleh makan x???

    ReplyDelete
  76. dewi hati lara:
    kalo awak mkn asam jawa takleh la
    kalo awak mkn sambal dia bole
    contoh lain: bawang dalam sambal. awak mkn bawang ke awak mkn sambal?
    n lagi 1.. kalo kita mkn benda yg berkuah, tayah amik byk kuah dia tu. amik sikit2 sudey

    ReplyDelete
  77. semalam baru timbang setelah seminggu wat atkins..
    malangnya hanya turun 1.3 kg..sedih giler..:(

    tp tadi ms dtg opis tetibe kwn tegur..ehh nmpak cm kurus skit la..yeayyyy!!!suke3..terus termotivasi tau nk teruskan..:)

    betul la adik dzul ckp,size does matter...hehe..
    TQ korang!

    ReplyDelete
  78. ijat,

    ayam KFC isi je,buang kulit leh makan tak untuk induction ni?lg 1 yang bahagian wing and drumstick tu..tinggi carbs x?

    ReplyDelete
  79. Anonymous (July 17, 2011 9:10 PM):
    kalo buang kulit tu bole, tapi tak sedap hahahaha
    baik goreng kunyit je kat umah.. ngn kulit2 sekali bole makan.. yummy

    ReplyDelete
  80. salam dik... saye ade allergic ayam.. n telur..cuz telur pun dari ayam kann.. so saye xleh langsung makan ayam...pls tukarkan menu tu selain dari ayam bleh x? yumi

    ReplyDelete
  81. Anonymous (July 21, 2011 10:53 PM):
    ini bukan diet ayam n telur sahaja. byk lagi benda lain bole mkn :)
    ikan, daging, sayur, mayonese, cheese, hati, pedal, limpa, paru, n apa2 yg low carbs

    ReplyDelete
  82. saya nak tanya ni....
    mcm mna nk kira carb????
    saya dah khatam blog ni tp xjumpa pon cara nk kira. mungkin terlepas pandang kot...

    plezz sapa2 yg taw tlong jawabkan...

    ReplyDelete
  83. air memang kna minum 5 gelas ka sbelum mkan?tak kembung purut ka minum air byk atau 3 liter sehari.minta penjelasan

    ReplyDelete
  84. salam saya ada gout
    blh tak bro ijat
    bagi menu untuk sya
    berat saya sekrang 130

    ReplyDelete
  85. SALAM
    NK TANYE..
    KALO MKN SOSEJ TU..GORENG KE REBUS?
    KALO AYAM GORANE KE SOSEJ GORENG KE IKAN GORENG KE...MINYAK TU XPE KE>HUHU
    ...TLG JWB EK...

    ReplyDelete
  86. Anonymous October 26, 2011 8:20 PM

    disbkn soklan2 mcmnila dzul,myoliza n ijat suh khatamkn dr bab 1. so silalah khatamkn dr bab 1 smpai abes bru stat diet ni. yelah bila ilmu penuh di dada kita akan lebih rase cnfident utk buat atkins diet ni.

    jd disbkn sy kesiankn awak sy tlg jwbkn yg diet ni adalah diet low carbs BUKAN low fat or low calory...so ayam,telur,sosej,daging (atau apa2 sumber berasaskn protein) boleh dimakan bergoreng..;D

    ReplyDelete
  87. Assalamualaikum, saya ada soalan
    1)diet atkins ni berkesan tak untuk mereka yang 50 kg ke bawah?
    2)adakah buah- buahan diharamkan sama sekali untuk dimakan?
    3)pengambilan jus limau nipis tanpa gula, boleh kah?
    4)bagaimana dengan diet atkins ketika berpuasa? ada cadangan bagi proportion air untuk diminum ketika sahur dan buka puasa?
    - tolong bantu saya-

    ReplyDelete
  88. Ayam xpe ke mkn ari2..suka ayam goreng..

    ReplyDelete