Thursday, January 14, 2010

Bab 3: nak makan banyak,food diary percume,dn kuah muah:D

assalamualaikum..

ok,sape yg da mule diet? agkt tgn,,,fuuuyooo,bapak ramai...(konfiden je,tah2 aku yg syok sndri..huhu)

ok,rni aku nk ckp sal...eh silap...aku nk type sal mkn banyak...aku de dpt soklan dr sorunk hambe ALLAH ni...die tanye...

"dzul yg ensem,pemurah,baek dan penyayang,bole ke kalo aku nk mkn banyak?"

huhu,mmg x dpt dinafikan soklan itu ade digubal sket..(banyak)
so,bole ke kite mkn bnyak? ok,diet ni bknnye low calory yg menyekse diri,so,kalori tiade had..meaning,mkn la bnyak mane pn asalkan mknan yg betul...emm,seekor ayam cukup an sehari? t aku explain k sal buruknye diet low calory...

ok,aku ade hadiah tok korunk...hadiahnye...(bunyi drum)..jeng3...

ni ha,food diary,korunk salu kantoi an tyme mkn,tkt termakan sala la,tuh la,so,ngn food diary ni,korunk akn jd lebeh berdisiplin..anggap je food diary ni wajib digunekan..coz bnde ni la yg bole wat kite kurus atau x..:D

ade 2 version,1 yg bewarne,1 yg x,lau kdekut ink,amek yg x..:D
1 food diary ni untk seminggu,so,copy la bbnyak t...aku save lam file word..

Download

Food diary 1


sample...

ok,ingt,gune aw food diary ni...

ok,pasal kuah,aku nk ingtkan,JANGAN AMEK SOS...

knape? sbab sos cili mengandungi terlampau bnyak carbohydrate...1 sudu sos cili ade 4.5g carbs...bnyak tuh weh..so,ape yg bole kite ganti sos...jgn tekezut...MAYONIS!!!

WOOHOO!!! gile kentang an? da ah sedap mayonis:D

tiap kali beli brg,cek kandungan karbohidrat..biasenye blakang botol mayonis or sos cili akan tulis jumlah karbohidrat tok sesudu..cek betul2 k? mayonis x silap aku 0.4g carbs jek:D

ade org tanye sal hotdog..ok,cam aku ckp,bace label kat blakang tuh..malas? hulurkan kpd org sebelah dn suro dorunk bacekn..huhu...ade hotdog yg kurg carbs,so bole mkn,ade yg bnyak..yg konfem x bole ayamas pnye n bnyak la lagi..

ok,sumpah aku da penat type,membace agi sng an dr type? huhu..

ape2 korunk nk tanye,plz drop kan dkat bahgia komen k..shoutbox tuh kecik sgt...shoutbox tuh kalo nk bagi kate2 smangat bg aku poyo bangge bule la..huhu:D

sekian..

41 comments:

  1. MCMANA PLAK KALAU TIME PUASA.. KALAU NAK MINUM 3 LITER MASA SAHUR N BUKA MAU KEMBUNG PERUT..TQ

    ReplyDelete
  2. cili sos boleh ganti dengan tobasco..tak silap akak,tobasco kurang karbo..rasanya macam sangat sikit kot..ada pepper lagi boleh boost up metab..

    ReplyDelete
  3. define low carb.. erm.. ape value ntuk low, n high.. :)

    ReplyDelete
  4. tak boley nk download. sila buat lagi boleh?

    ReplyDelete
  5. kasik menu leh x? bf, lunch , dinner?

    ReplyDelete
  6. *vintageshades* ni drpd pembacaan saya la k. Untuk Atkins nie, kita xboleh amek melebihi 20g of carbs sehari. Itu lah rules utk Atkins diet nie.

    ReplyDelete
  7. dik..
    tolong email kat akak food diary bole x?
    x bulah downloadla.. :(

    ReplyDelete
  8. hai...salam...sy nina...berat sy sebulan lepas 90kg...sangat gemuk...sy tetiba nak diet coz sy takut satu ari nanti sy x dapat jalan kuar rumah coz berat sgt (x larat jln). so sy diet. lepas diet...skrng dh jd 80kg dlm masa sebulan...tp ramai kwn2 yg kata sy still mcm dulu...gemuk n tak nampak perubahan...dia org pun kata sy buang masa je diet...sedih n tertekan kerana tiada yg menyokong...semua nya mematahkan semangat je...trimas coz memberi semangat secara tidak langsung....

    ReplyDelete
  9. salam....hi nina.jgn la seddey...kami kat sini semua menyokong nina....jom kite teruskan diet same2.peduli kate org.yg pntng badan kite yg sehat....kite nak kurus kene ingt bukan unutk org tgk...untk kepuasan kite dan yuang paling pntg kesihatan kite...fara

    ReplyDelete
  10. betui betui... tu sume jelez r tur... truskan diet neh.. sy pown bwu mula semlm.. nk trun 10kg jer... huuuuuu

    ReplyDelete
  11. hai nina,,,
    jgn sedih n cpt ptus asa...kami d sini myokong,,biar ape pn diorg ckp...semingg,,saye cube...yg pasti 5 kilo da terbang,,,seluar da muat..dan takut kene cari yg baru nanti,,,mule2 memang susah nk ikut..sbb lidah kite ni mane lepas dr nasi..so saye ganti kan dgn telor goreng hancur,,smpai garing..(sbb saye x brape suke telor)2 atau 3hari da biase ,...kpd nine,,,terus kan,tunjuk kan pd diaorg,,,,,ok ..;-)

    ReplyDelete
  12. hi...nina jgn peduli apa org ckp,yg pting nina thu nina dh turun brat dri 90kg ke 80kg itu tanda nina berjaya kurangkan berat badan.klu nina teruskn lg pasti nina dapat badan yg nina edamkan ,,,,,

    ReplyDelete
  13. Dzul
    tolong email food diary bole x?
    x bulah downloadla..? ini email sy (borakombak77s@gmail.com / muzapa83@hotmail.com )

    ReplyDelete
  14. salam, dik...mintak food diary tu...send akak, ble?thanks a lot ya

    my mail:
    nsliza85@gmail.com

    Tq SO MUch

    ReplyDelete
  15. td bru ada org cakap montel...
    malu sgt...
    mmg berat naik mendadak2...
    mcm x tekawal dh oooo...
    mencari semangat nk kurus kn bdn

    ReplyDelete
  16. sya ani..sya buat induction bru hari kedua.. penat sangat!! lapa pulak 2.. rse cam x shat je!! cam mne elakkan tanda2x nie?? n antara tme lunch ngan dinner 2 kalo lapar boleh mkan apa ye??

    ReplyDelete
  17. salam,
    emailkan jadual tu boleh x??kat rahayuyahya@gmail.com or sizuka_takamura@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  18. halooo ,

    sy pown nk gak food dairy tue...
    leh e-mail kat sy gak tak..
    nk kuwus gak...
    my e-mail ( baby_ermameluv@yahoo.com.my)
    thanks... =)

    ReplyDelete
  19. sya baru start 5 hr diet ni dah ada kurang 4kg mcm tk caya aje....nak usaha lagi sampai berat yang saya idamkan...

    ReplyDelete
  20. ani...makanlah seekor ayam panggang...hehehhehe

    ReplyDelete
  21. tolong email kan kt saya food dairy tu bley? tolong ye..
    my email
    princess_nur96@yahoo.com
    thanks...

    ReplyDelete
  22. bestnya ..... semangat sunguh baca semua comment2 nih .......... kak min pon baru ari nih start diet ikut dak dzul ni punya diet ...... mari lah kita sama2 bdiet tuk kesihatan kita ..........

    ReplyDelete
  23. salam dik....akak da lm usha blog ni...mmg dlm mind ni da ingat da aper yg blh mkn..aper yg tak blh mkn....

    tp...

    tiap kali nak mkn, jd tak tau nak mkn per....kalo g kedai pon, tak tau aper blh order..(akak jenis mkn luar jer...hehehehe)...akak just nak turunkan dlm 15 kg jer...JERRRR...b4 my weddding day...huhuhu...tp nak disiplin tu payah nyer....mmg da slalu give up kalo bab2 diet nih...aduhhh

    ReplyDelete
  24. i fisha...bru nk strt diet...blh tolong email sy food diary tue sbb xblh download.....fishfisha@yahoo.com
    tlg ya........

    ReplyDelete
  25. hi... salam semua. Nina: saya dah baca awak unya sad story... sabar nyek... pedulikan org kata saya ni dulu lagi lah.. kat opis ada le sepasang suami isteri suke ngutuk saya kata saya gemukkk walhal berat saya masa tu 55kg.. yelah carby le tu.. tapi meke berdua lagi giant umpama shrek ngn fiona hodoh ahahakzzz tapi saya selalu dikatakan cam hippo, gajah, punggung lebar.... macam2 adalak tu kata saya ni cam foam tebal tu... Allah... sedih tau... tapi saya buat tak tahu je sebab meke yang gemuk2 ni lagi cam giant ni jealous sebab kita dah turun berat... sampai la ni bila dah beranak pinak meke... lagi cam raksasa vs ultraman.... hahakzz.. buat AAK je...key

    ReplyDelete
  26. salam dzul.... sy watie... sy xley dload la fd diary tu... ley tlg emailkan kt sy n klu bley A.S.A.P? marmila86@yahoo.com.my.. mekasih bnyak.. XSABA DA NK TRY diet atkins ni..

    sblm ni da try da mcm product...merit la.. doramine la.. hard diet.. n the latest 1 is 2b model... sume nye menghampakan.. herrrmmm... hopefully berkat hamba allah yg x kedekut ilmu mcm Dzul ni serta keiklasan awk membantu org obesiti cam sy diredhai, dan mngkin kali ni sy akan dpt rase bdn kurus dan ringan... amin...

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. ahha, nak jugak food diary tu
    tlg emailkan dkt: mimi_lovebintang@yahoo.com.my
    thanks eh ^^

    ReplyDelete
  29. saya pun nak food diary 2.blh x tlg e-mail ke gempaq_2@yahoo.com..tq

    ReplyDelete
  30. akak nak juge food diary tu. noorhafizahmokhtar@yahoo.com. tq

    ReplyDelete
  31. gemuk....gemuk....gemukkk.... bosan dengan panggilan tue... hope dengan adanya adik dzul bg ilmu nie bolehlah pulak dengar kurus..kurus...kurusssss

    ReplyDelete
  32. salam.
    tolong send kan food diary boleh ?
    ni.

    adibanurain@yahoo.com

    thankss :)

    ReplyDelete
  33. salam..
    saya bru nk ikuti diet dr.atkins ney..bru je terjumpa blog adk ney...
    hrp2 nt leh la cpai berat bdn yg ideal..
    ap2 pun...tq bebanyak...!

    ReplyDelete
  34. Akak br mule sehari diet tp pening sgt2,ingat tido ilang tp x gak.ari ni akak pn mkn la nasi lemak sebungkus rm1.20...huhuhu..camne nk ilang kn rs pening?or mmg kita kn pening tuk 1 minggu n akn ilang?

    ReplyDelete
  35. anony: pening sbb hi colestrol kot.try minum air limau suam tnpa gula n air kosong byk2..I/Allah leh hilang pening hr 1-3 biasa sbb baru start diet n ubah plan mknan :)

    ReplyDelete
  36. salam..hye zul...nak tnye...klu daging masak rendang dibenarkan x dlm diet ni? n tepung tu x bleh kn?klu mkn lempeng ckit bleh x?xsmpai setengah keping pon....lepas gian...huhu

    wassalam..

    ReplyDelete
  37. sedey r, semalam g alamanda bwak la my baby cayunk. Jln punye jln ade owg ckp " Kak, ank sulung ke ni?" aku jwab "ha r 9 bln", pastu die ckp dlm perut ade lg sowg, terkezut aku, huhu, baru r aku tau aku da gmok sgt2...huhuhu....(thanx kpd dak yg bgtau aku tu, klaw x aku igt aku kurus..haha)

    ReplyDelete
  38. baru tau blog neh..ya Allah..dh baca dr bab 1 smpai 3..mmg dah berkobar2 nak buat!!! esok insyaAllah permulaannya!

    ReplyDelete